De provincie Vlaams-Brabant organiseerde een beroepen doe-beurs in de Brabanthal in Leuven.
Ongeveer 5.170 Vlaams-Brabantse leerlingen van 10 tot 14 jaar uit 110 scholen namen deel en konden kiezen uit meer dan 85 workshops om verschillende beroepen te ontdekken en zo hun toekomst voor te bereiden.
Wat houdt een job als matroos, ondernemer, verpleegkundige, wetenschapper, tuinaannemer of kok juist in? Op deze en nog meer andere vragen over jobs kregen leerlingen van Vlaams-Brabantse scholen een antwoord tijdens de Vlaams-Brabantse doe-beurs.
'Kunnen proeven van een job is voor jongeren belangrijk voor het maken van een juiste studiekeuze', reageert Marc Florquin, gedeputeerde voor onderwijs. 'Jongeren moeten kunnen ontdekken en ervaren. Een goede keuze bouwt op goede en betrouwbare informatie. Kinderen worden daarbij geprikkeld om nieuwe mogelijkheden te exploreren om zo hun interesses, mogelijkheden en welbevinden te leren kennen.'
De workshops voor de leerlingen werden gegeven door beroepssectoren/sectorfondsen en secundaire scholen. Op die manier krijgen jongeren een reële kijk op wat een beroep en/of studierichting inhoudt. Heel wat bedrijven verleenden hun medewerking, zo ook Festo dat technische apparatuur toonde.
De doe-beurs speelt ook in op recente trends en ontwikkelingen. Deze keer stond het STEM-onderwijs in de schijnwerpers. STEM verwijst naar Science, Technology, Engineering, Mathematics en staat dus voor technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. Heel wat beroepen die konden worden verkend op de beurs zijn STEM-beroepen. Leerkrachten kunnen niet enkel de talenten van hun kinderen ontdekken, maar kunnen ook zelf een workshop volgen over STEM-onderwijs.
Een voorbeeld van wat technici kunnen door Festo: