FedEx Express (FedEx), 's werelds grootste express vervoersbedrijf, kondigt de introductie aan van volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens voor het ophalen en afleveren van zendingen in de regio’s Gent, Brussel en Antwerpen.
Daarmee markeert het bedrijf het eerste gebruik van volledig elektrische voertuigen in België.
Voor FedEx staat het verminderen van de milieu-impact van de dagelijkse koolstofdioxide-uitstoot van haar bestelwagens centraal in de toewijding van het bedrijf om de wereld op meer verantwoorde en vindingrijke manieren te verbinden.
Vijf jaar eerder dan gepland behaalde FedEx haar doel al om het brandstofverbruik van FedEx Express voertuigen in 2020 met 30 procent te verlagen ten opzichte van het basisjaar 2005. Het bedrijf gelooft dat het nog aanzienlijk kan besparen en werkt momenteel aan een nieuwe duurzaamheidsdoelstelling voor haar voertuigen.
Om dit te behalen, volgt FedEx de volgende ‘3R’-maatregel:
- REDUCE: Routes en rijgedrag optimaliseren om het aantal af te leggen kilometers en het brandstofverbruik te verlagen;
- REPLACE: Upgraden of vervangen van voertuigen door meer zuinige opties waar mogelijk;
- REVOLUTIONIZE: Investeren in toekomstige technologieën zoals alternatieve brandstof, elektrisch-hybride voertuigen en elektrische voertuigen.
De introductie van volledig elektrische voertuigen is een maatregel binnen de langetermijnaanpak van de milieuproblematiek van FedEx. Sinds 2015 beschikt FedEx wereldwijd over 447 hybride voertuigen, 1.176 elektrische voertuigen en 55 waterstofauto’s.
In België heeft FedEx momenteel in totaal 150 voertuigen – en vanaf deze maand vijf emissievrije en volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens.
Voor Erik Uljee, de onlangs aangestelde Vice President Ground Operations Benelux van FedEx Express, maakt de introductie van deze volledig elektrische bestelwagens in België deel uit van een grotere missie om de ecologische voetafdruk op lokaal niveau te verminderen.
Last-mile leveringen
‘Als het gaat om transport en wegnetwerken, is België een belangrijke speler’, reageert Erik Uljee. ‘Als ‘s werelds grootste express vervoersbedrijf met een ongeëvenaarde infrastructuur en de laatste technologie, wil FedEx echt een verschil maken in het vormgeven van de toekomst. Het is één van onze belangrijkste prioriteiten om brandstofverbruik te verminderen door het optimaliseren van routes. We zetten de voertuigen in op basis van het laadvolume en de lengte van de route - en plannen bijkomend de kortste routes. We passen onze logistieke expertise ook toe om het aantal kilometers te verminderen van bestelwagens met minder dan de optimale belading. Omdat grote steden als Antwerpen, Gent en Brussel vaak te maken hebben met ‘last-mile’ leveringen, vormen ze bij uitstek een perfect gebied voor de Nissan e-NV200 bestelwagens.’
De Nissan e-NV200 bestelwagens zijn bovendien niet alleen een milieuvriendelijke oplossing, ze bieden de Belgische FedEx koeriers ook een nieuwe rijervaring. ‘Daarnaast helpen de Nissan e-NV200 bestelwagens niet alleen de CO2-uitstoot te verminderen, ze zijn ook stiller – en geluidsoverlast is over het algemeen een groot probleem in de stedelijke gebieden’, aldus Patrick Roedolf, Senior Manager Operations, Clearance & Brokerage Benelux van FedEx Express.