Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Om de brug te slaan tussen de industrie en het onderwijs, schaarden ABB, Phoenix Contact, Rittal, EPLAN, Festo en LMITEC/ANTTEC (het Consortium Bordenbouw) zich achter het Education Concept.

Met het Education Concept wil het Consortium Bordenbouw leerlingen, studenten en cursisten de vaardigheden rond bordenbouw bijbrengen. Dankzij deze  industriële schakelkast doen ze op school ervaring op in het bouwen van een reële toepassing uit de bordenbouw.

Met een 55-tal Education Cabinets in Vlaamse en Waalse secundaire scholen, hogescholen en volwassenonderwijsinstanties; blikt het Consortium Bordenbouw positief terug op de afgelopen schooljaren. Enkele scholen pakten uit met hun verhaal en deelden hun ervaringen. 

Volledige integratie en meerwaarde

Heel wat vakleerkrachten hebben de Education Cabinet  volledig geïntegreerd in de theorie- en praktijklessen.  ‘Met de kast worden heel wat te bereiken doelstellingen gerealiseerd zoals o.a. het lezen en interpreteren van het elektrisch schema, kenmerken van de te gebruiken onderdelen kunnen onderscheiden van elkaar en de functionaliteit kunnen verklaren, de componenten in een kast schikken en monteren volgens het schema, de richtlijnen voor kastenbouw, correct labels en nummeringen aanbrengen, werkbenodigdheden en materialen bepalen voor de uitvoering,..’ getuigt Ludo Verstraeten, vakleerkracht in het Sint Lambertusinstituut te Heist-op-den-Berg.

‘Het Education Cabinet is zeker een meerwaarde voor de lessen elektriciteit en automatisatie. Het bord is niet alleen geschikt als didactisch materiaal bij de theorielessen maar is ook geschikt voor gebruik tijdens de praktijklessen’, voegt Luc Rotthier, leerkracht 3de graad elektrische installatietechnieken van VTS Sint-Niklaas toe.

EC als benchmark in de les

In de lessen gebruiken de leerkrachten de Education Cabinet als benchmark. ‘We laten de leerlingen zelf de kast als voorbeeldkast ontdekken. Het EPLAN schema gebruiken we  als referentie. We sporen de leerlingen aan om de schema’s van de EC te analyseren en om dit op dezelfde manier toe te passen bij de opdrachten. Dat geldt ook voor de afwerkingsgraad van de kast zoals de bekabeling, de kabelgoten, de schikking van de componenten’, aldus Rudy De Blende, leerkracht in het Oscar Romero College in Dendermonde.

‘Het concept leunt sterk aan bij de praktijk en geeft een goed beeld van wat bordenbouw inhoudt. Het snijdt industriële thema’s aan als elektrisch ontwerpen, elektrische kastenbouw, motorsturing en beveiliging, PLC sturingen en voedingen.  De kast zal als ‘best practice’ gebruikt worden in de lessen aandrijftechnieken voor de verschillende aanzetmethodes voor motoren’, reageert Inigo Fernandez Solino, lector Automatisering, CVO Miras/Vives Kortrijk.

GIP in secundair onderwijs

In het secundair onderwijs wordt de Education Cabinet regelmatig als GIP ingezet. Rudy De Blende vertelt ons over de GIP projecten in het Oscar Romero College te Dendermonde.

‘De afgelopen drie schooljaren werd de didactische stuurkast telkens gebruikt als GIP project. Het eerste schooljaar (2014-2015)  hebben twee leerlingen van het 6de Elektrische Installatietechnieken de kast gemonteerd en bekabeld. Vorig schooljaar hebben twee studenten van het 6de Elektromechanica de Education Cabinet getest, de fouten gedetecteerd en gecorrigeerd. Daarnaast bouwden ze een motorstand met drie motoren van 230/400V en één motor van 400/690V (ster/driehoek aanloop). Er werd ook een vaste opbouw contrastekker (3N400V) en twee multistekkers voorzien waarvan een voor de motoren (DOL, ster-driehoek en softstarter) en een afgeschermde stekker voor de frequentieregelaar.’

‘Dit schooljaar werken twee leerlingen van Elektromechanica aan een pneumatische uitbreiding. Vanuit het ventieleiland wordt een pick & place applicatie met de normale ventielen aangestuurd. Met het proportioneel ventiel zal een pneumatische spier aangestuurd worden. De opdracht van de leerlingen bestaat uit de realisatie, programmatie, test en ingebruikname van deze uitbreiding. De leerlingen zijn reeds vertrouwd met de programmatie van Phoenix Contact PLC. Voor de koppeling van Phoenix Contact met Festo zal ik de twee jongens begeleiden op basis van de kennis die ik in deel 2 van de voortgezette opleiding verworven heb.

In het volwassenenonderwijs

De leerkrachten Reinoud Verhaeghe en Chris Callewaert van het CVO VTI Brugge gebruiken de Education Cabinet als uitgangspunt in de technische opleiding Industriële Elektriciteit.

‘Samen met Chris Callewaert hebben we gekozen om de Education Cabinet als uitgangspunt  te gebruiken in deze opleiding. Het project is een fantastisch didactische opstelling met up-to-date componenten waar heel wat doelstellingen gecentraliseerd worden. De componenten zijn meer up-to-date dan het schoolmateriaal en via de EC kunnen we deze in beeld brengen. De stroomtransformator is daar een mooi voorbeeld van. Het is een moderne schakeling om de veiligheid via de PLC te garanderen’, aldus Reinoud Verhaeghe.

Lees de volledige getuigenissen op:

http://www.switchingonthefuture.be/switchingonthefuturebe/website/nl/pagedetails/page/56-scholen---referenties/

education cabinet 2 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina