Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

De Noorse zalmteler Salmar Farming nam in februari van dit jaar het eerste elektrische werkschip voor visteelt ter wereld in dienst.

Een half jaar later blijkt deze e-boot die op batterij-energie wordt aangedreven een groot succes en zorgt dit voor een duurzamer opererende visserijsector in Noorwegen.

De ontwikkeling van BlueDrive PlusC, het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem van deze elektrische werkboot voor viskwekerijen op zee, is afkomstig van Siemens.

Dit systeem is opgebouw uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen en het remote monitoringsysteem EcoMain. het Noorse bedrijf Ørnli Slipp integreerde alles in de boot 14 meter lange en 8 meter brede boot. De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. Wat betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Elfrida – dat is de naam van het schip – vaart dagelijks naar de zalmboerderij, die zich 12 kilometer van de kust op zee bevindt, om visvoer en benodigde uitrusting af te leveren. Daarmee kunnen bijvoorbeeld reparaties of verplaatsingen van de viskooien worden uitgevoerd.

Minder onderhoud bij elektromotor

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart volgens Siemens niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten, gezien een elektromotor minder onderhoud vergt dan een dieselmotor. Andere duurzame kenmerken van de Elfrida zijn volgens Siemens de afwezigheid van uitlaatgassen, trillingen en geluiden die normaal worden veroorzaakt door een dieselmotor.

De Noorse visservloot – die zo’n 400 miljoen liter diesel per jaar verbruikt – wil nu stap voor stap vergroenen. Een overstap naar elektrische aandrijving zou het dieselverbruik in de Noorse visserij met 80 procent kunnen verminderen.

Siemens is een pionier op het gebied van groene oplossingen voor de scheepsbouw. Zo leverde het bedrijf de ‘Ampere’, ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen waarna er orders volgden voor andere veerdienstmaatschappijen. In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten. Deze zullen worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en varen tussen Flakk en Rorvik (westkust Noorwegen). De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en worden vanaf in 2019 in bedrijf genomen.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina