Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Leden van de beroepsfederatie InduMotion namen deel aan de jaarlijkse Automation Day en bezochten het nieuwe museum Train World in Schaarbeek.

Vervolgens was er een interessante uiteenzetting door marketingexpert Frank Wouters van De Merksmederij.

Train World ligt naast het station van Schaarbeek. Het is een boeiend museum over de geschiedenis van de spoorwegen: interactief en educatief, een geslaagde mix van oud en modern, over alle aspecten van de spoorwegen. Zo kan je bijvoorbeeld via een simulator zelf uw talenten als treinbestuurder testen. Het museum opende eind 2015 en het concept is van de hand van architect en striptekenaar François Schuiten.

België was destijds koploper op treingebied. Op 5 mei 1835 rijdt voor het eerst een trein op het Europese vasteland, tussen Brussel en Mechelen. Brussel wordt zo de eerste hoofdstad ter wereld met een spoorwegverbinding.

Het jonge België is het eerste land op het continent dat een spoorweg opricht. Aanvankelijk worden twee internationaal gerichte spoorwegassen met Mechelen als centrum aangelegd. Daarna worden alle belangrijke steden en regio’s van het land met elkaar verbonden.

De spoorwegen worden de motor van de industriële revolutie en een opmerkelijke economische groei. Met verbindingen naar Frankrijk en Duitsland is België het centrum van de Europese spoorwegen. Opvallend: destijds lag er voor 5.500 km spoor in ons land, wat inmiddels is afgebouwd naar 3.500 km spoor.

Focus op sterke bestaansreden

Na de museumrondleiding volgde een presentatie door Frank Wouters, auteur van de bestseller ‘De Bedrijfsnar’ en zijn recentste boek ‘De illusies van marktonderzoek en opiniepeilingen.’ Volgens Frank Wouters moeten bedrijven vermijden dat hun producten of diensten ‘inwisselbaar’ zijn.

‘Onderscheid kan je kweken’, aldus Wouters. ‘Stel scherp op een duidelijke bestaansreden van uw bedrijf / dienst / product. Een bestaansreden is er als je een probleem oplost op een unieke manier, en binnen een bepaalde geografische omschrijving. Die bestaansreden wordt een concept als ze consequent is uitgewerkt in uw organisatie en communicatie.’

Een bedrijf moet in die bestaansreden de nummer 1 willen zijn en alles moet daarop zijn ingesteld. Een sterke bestaansreden moet commitment (engagement) inhouden en wervend zijn, moet te onthouden zijn (voor medewerkers en klanten) en je moet er ook ‘tegen’ kunnen zijn (er moet contrast zijn).

Marketing is hierbij geen ‘sausje’ over alles, maar raakt de kern van wat je als bedrijf bent: een unieke oplossing bieden. Frank Wouters: ‘Elke leverancier is in feite een noodzakelijk kwaad voor een klant. De klant heeft een andere core business en heeft u nodig voor zijn doel. Uw klant is de expert van het probleem, u bent als leverancier de expert van de oplossing.’

De dag werd afgesloten met een netwerkreceptie in de brasserie van het Schaarbeekse stationsgebouw.

www.demerksmederij.com

www.indumotion.be

www.trainworld.be

 

maquette

Voor de rondleiding werden de InduMotion-leden in groepen opgesplitst. Een gids geeft aan de maquette van Brussel-Centraal uitleg over het station.

trein jong

In de grote hallen van Train World kan je ook de koninklijke wagon van Leopold III en koning Boudewijn bezichtigen.

trein oud 

In 1935 was de elektrificatie van het Belgische spoorwegnetwerk een feit, maar pas in 1966 verdween in ons land de laatste stoomtrein.

lezing

De leden van InduMotion volgden een uiteenzetting over hoe je klanten kan behouden: zorg dat je producten of diensten niet 'inwisselbaar' zijn.

wouters

Marketingexpert Frank Wouters, auteur van onder meer 'De Bedrijfsnar.'

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina