Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

De Antwerpse rederij CMB (Compagnie Maritime Belge) zet een waterstofboot in om het eigen personeel naar het werk te brengen.

CMB heeft als eerste een boot ontwikkeld die vaart op waterstof. De catamaran pendelt tussen Kruibeke en Antwerpen-Centrum.

De boot werd Hydroville gedoopt en is ’s werelds eerste erkende passagiersvaartuig dat water verbrandt in een dieselmotor. Waterstof is milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen omdat er bij de verbranding van waterstofgas geen CO2 of fijnstof vrijkomt.

Op 16 november ontving de boot een Certificate of Class van het Lloyd’s Register. De Hydroville wordt ingezet om personeel van de rederij van de steiger in Kruibeke snel naar het CMB kantoor in Antwerpen te brengen (de Gerlachekaai). Zo vermijden ze in de spitsuren de files.

De boot is volgens Alexander Saverys, CEO van CMB, ook een proefproject om de waterstoftechnologie te testen voor de scheepvaart. CMB hoopt deze technologie te kunnen uitbreiden naar de motoren van zijn vrachtschepen.

Elektrische motoren op batterijen zijn voor de scheepvaart weinig realistisch. Ze hebben te weinig kracht om voor een langere tijd vrachtschepen aan te drijven.

CMB wil als eerste stap waterstof gebruiken in de hulpmotoren op de vrachtschepen. Op lange termijn denkt Saverys dat varen met waterstof ook goedkoper zal zijn dan varen op olie.

www.hydroville.be

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina