De Vlaamse Overheid en de Vlaamse Havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 in totaal 16 projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor.
Dankzij deze projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen.
‘Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur’, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
De files in Vlaanderen verlammen mens, milieu en economie. De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland. De Vlaamse Overheid en de Vlaamse Havenbesturen slaan nu de handen in elkaar om innovatieve projecten te ondersteunen die de hinterlandconnectiviteit verbeteren. Voor elke euro die de havenbesturen investeren in deze projecten, investeert ook Vlaanderen een euro. Er zijn 41 projectvoorstellen ingediend: 16 projecten ontvangen steun. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt hier 2 miljoen euro voor vrij.
‘We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen’, zegt Weyts. ‘Deze initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen.’
Trucks 's nachts laten rijden
Alle ondersteunde projecten maken slim gebruik van de sterke alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer ‘s nachts laten rijden in plaats van overdag.
Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten weerhouden. Zo zullen de haven van Antwerpen en Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Verder zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart.
Elektrisch aangedreven binnenvaartschepen
Het Nederlandse bedrijf Port-Liner krijgt 7 miljoen euro subsidie van de EU om volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen te ontwikkelen voor de vaart tussen Nederland en België.
Het plan is om het eerste elektrisch aangedreven binnenschip in augustus 2018 op te leveren. Er worden vijf kleine en zes grote elektrische binnenvaartschepen gebouwd. Het eerste kleine schip wordt ingezet tussen Budel (aan de Belgisch-Nederlandse grens) en de Antwerpse haven. Het schip is 52 meter lang en 6,7 meter breed en kan 24 twintig voetcontainers en 425 ton bulklading aan boord nemen. De zes grote elektrische binnenvaartschepen zijn elk 110 meter lang en 11,4 meter breed. Zo'n schip kan 270 containers aan boord nemen.