Al 18 jaar ontwikkelen teams van de Universiteit van Bochum voertuigen die met zonne-energie worden aangedreven. De Solar Buggy is een geheel nieuw project.
Het huidige model "Froggee" moet in het voorjaar van 2018 de woestijn van Australië gaan doorkruisen, waarmee een nieuw wereldrecord zal worden behaald. De buggy zal chainflex servokabels van igus aan boord hebben, die ideaal zijn voor de thermische en mechanische belastingen die ze zullen ondergaan.
Sinds begin 2016 zijn 16 studenten van de Universiteit van Bochum onafhankelijk bezig met het ontwikkelen en construeren van een off-road voertuig dat wordt aangedreven door zonne-energie. Het team wil hun Solar Buggy "Froggee" op dusdanige wijze onafhankelijk ontwerpen en ontwikkelen dat deze zonder problemen kan omgaan met de zwaarst mogelijke omstandigheden voor off-road voertuigen, zoals zand en duinen. Het doel van het project is het verbreken van het wereldrecord van een Australisch team voor de snelste doortocht van de Simpson woestijn met een voertuig op zonne-energie in het voorjaar van 2018. Dit betekent een afstand van 360 kilometer langs de "French line" van Purni Bore naar Birdsville. Op het dak van de SolarBuggy is 2,5 vierkante meter aan zonnecellen aangebracht. Het team heeft minder dan vier dagen, 21 uur en 23 minuten om hun project te volbrengen.
De hoogste vereisten ten aanzien van de ingebouwde componenten
Dus alle componenten van de Solar Buggy moeten bestand zijn tegen zware omstandigheden en tegelijkertijd een gering gewicht hebben. Dit geldt in het bijzonder voor de geïnstalleerde chainflex kabels. Ze worden gebruikt om de motorbesturingen aan te sluiten op de elektromotoren, voor het aandrijven van het voertuig en voor de interne bekabeling van de contactor-relais. De combinatie van gering gewicht, diameter en maximale mechanische duurzaamheid is de kracht van igus kabels. De servokabels in de Solar Buggy hebben een speciaal aderontwerp, dat een hoog stroomdragend vermogen waarborgt en bestand is tegen zware mechanische belastingen als gevolg van beweging en trilling, zodat er geen onderbrekingen zijn in de stroomtoevoer. 'De kabels zijn afgeschermd, bieden DC- en AC-spanning en zijn elektromagnetisch beschermd tegen externe invloeden', legt Kay Bollerhof van het Solar Buggy team uit. 'Vanwege hun robuustheid zijn ze ideaal geschikt voor de thermische en mechanische belasting in Australië.'
Gegarandeerd betrouwbaar bij hoog vermogen
igus biedt de chainflex servokabels aan met of zonder binnenmantel. Afhankelijk van het type, zijn ze vlamvertragend koelmiddel- en oliebestendig alsook koude-flexibel. Oorspronkelijk zijn de kabels ontworpen voor gebruik in kabelrupsen. Getest onder realistische omstandigheden in het eigen igus laboratorium, waarborgen ze een maximale levensduur en een gegarandeerde operationele betrouwbaarheid. In het geval van de Solar Buggy, zijn de geselecteerde servokabels CF270.UL.350.01.D bestand tegen buigradii tot 7,5xd in de kleinste installatieruimten. Vanwege de PUR-buitenmantel zijn ze oliebestendig, halogeen- en siliconenvrij en vlamvertragend.
igus sponsort Solar Buggy als onderdeel van de Young Engineers Support (Y.E.S.)
Een project als dit wordt door igus ondersteund door het "Young Engineers Support" initiatief. Het bedrijf promoot diverse innovatieve en moedige projecten van studenten en jonge hobbyisten met gratis productmonsters en technisch advies.
Meer informatie over Young Engineers Support van igus kunt u vinden op www.igus.eu/yes