De Belgische technologiebedrijven presteerden vorig jaar uitstekend, met de hoogste omzet sinds 2008.
De technologiebedrijven in ons land draaiden in 2017 een omzet van 125,8 miljard euro. Dat is +3,7 procent meer dan in 2016 en het hoogste niveau sinds 2008. Het is het vierde opeenvolgende jaar dat de Belgische technologie-industrie groeit.
Voor dit jaar verwacht Agoria een stijging van 2,5 procent tot 129 miljard euro. De omzet zal vooral stijgen in de basisverwerking, gieterijen en non-ferro en in de ICT-groothandel en IT-oplossingen. De investeringen in de technologische industrie staan op hun hoogste niveau in tien jaar.
In de eerste tien maanden van 2017 is de Belgische export gestegen met zeven procent. De export naar Frankrijk groeide met 5 procent, naar Nederland met 9 procent en naar Duitsland met 2 procent. Uitschieters in Europa zijn Zweden (20 procent), Polen (20 procent) en Italië (17 procent). In de wereld zijn Canada (45 procent), Rusland (41 procent), Brazilië (31 procent), China (23 procent), India (13 procent) en Japan (12 procent) de grootste stijgers.
Eind 2017 werkten er naar schatting 303.500 mensen in de technologische industrie in België, 5.000 meer dan een jaar ervoor. Dit jaar, volgend jaar en in 2020 komen daar volgens Agoria nog zo'n 2.000 extra banen per jaar bij. Tussen 2015 en 2020 zullen er zo in totaal 15.000 banen netto bijgekomen zijn.
Agoria stelt dat er in de technologische industrie dit jaar 30.000 vacatures zijn: 8.000 digitale experten (zoals ICT-consulenten), 15.000 technische profielen (zoals ingenieurs, monteurs en onderhoudstechnici) en 7.000 andere profielen (zoals management, logistiek en verkoop).
CEO Marc Lambotte van Agoria vindt het niet kunnen dat zoveel bedrijven op zoek zijn naar medewerkers, terwijl er tegelijk veel mensen zijn die niet werken. ‘Er zijn 130.000 jongeren tussen de vijftien en vierentwintig jaar die niet studeren of werken.’
Zo heeft ons land tegen 2020 ook 7.000 mensen nodig die knowhow hebben over data. Maar Agoria schat dat we afstevenen op een tekort van 4.000 profielen. Bedrijven kamperen door de toenemende digitalisering op een berg data van klanten, werknemers en zelfs materieel. Om die nuttig in te zetten en eruit te leren, hebben bedrijven nood aan profielen die ermee overweg kunnen. Zij moeten datasets kunnen opschonen, verwerken en visualiseren. De Belgische bedrijven vinden hier echter niet de juiste profielen voor.