Dankzij een samenwerkingsakkoord, dat het Antwerp World Diamond Centre deze week ondertekende met Alibaba Group, kan de Chinese consument voortaan rechtstreeks diamanten aankopen uit Antwerpen.
Het samenwerkingsakkoord werd ondertekend in het kader van de eerste China International Import Expo (CIEE), die deze week georganiseerd wordt in Shanghai. China is de tweede belangrijkste afzetmarkt van geslepen diamant ter wereld.
Chinezen houden van Antwerpse diamant. Geen enkel ander handelscentrum draagt zo’n boeiend en florissant verleden mee als de Antwerpse diamantsector. Dit is de reden waarom Alibaba Group het Antwerp World Diamond Centre heeft aangesproken om een samenwerking aan te gaan, zodat Chinese consumenten via TMall, het B2C-platform van de Alibaba Group, rechtstreeks diamant kunnen aankopen uit Antwerpen.
De Antwerpse diamanten worden gepromoot onder de naam “Shape of Antwerp”. Het platform is op verschillende niveau’s beveiligd zodat klanten met een gerust hart kunnen shoppen. Elke diamant is vergezeld van een HRD Antwerp certificaat dat de 4 C’s van de steen (cut, clarity, carat en color) beschrijft. Daarenboven zal HRD Antwerp op de rondist van elke steen een QR-code laseren, die ook op het certificaat staat. Door deze code te scannen, kan de klant via blockchain technologie de reis van de door hem of haar aangekochte steen van Antwerpen naar China volgen.
Eens dat de consumenten hun steen hebben gekozen, kunnen ze in een volgende stap deze steen tot een juweel laten verwerken. De diamanten en diamantjuwelen van Shape of Antwerp zullen exclusief verkocht worden via Alibaba’s Tmall platform: Shape of Antwerp Online Flagship Store. De collectie zal ook te bewonderen zijn tijdens de CIIE.
'We kijken ernaar uit om de schitterende Antwerpse diamanten naar China te brengen', aldus Mrs. Jessica Liu, President van Tmall - Fashion and Luxury. 'Het is een unieke kans voor Chinese klanten om kennis te maken met de exclusieve kwaliteit van Antwerpse diamant.'
'Dankzij de Shape of Antwerp collectie kunnen Chinese klanten genieten van schitterende Antwerpse diamanten gezet in prachtige Belgische juweelontwerpen', zegt Ari Epstein, CEO van AWDC. 'Wij kijken uit naar de reactie van het Chinese publiek.'
De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door Nishit Parikh, voorzitter AWDC en Jessica Liu, President van Tmall - Fashion and Luxury, in de aanwezigheid van Kris Peeters, Belgisch Vice-Eerste Minister en Minister van Werk, Economie en consumenten, belast met Buitenlandse Handelen en Jet Jing, voorzitter Alibaba Global Business Group. De ondertekenig vond plaats in de residentie van de Belgische Consul-Generaal in Shanghai.
Antwerp World Diamond Centre (AWDC) coördineert en vertegenwoordigt officieel de Antwerpse diamantsector, wereldleider in de diamanthandel. In die rol promoot AWDC de gehele diamantsector in binnen- en buitenland en wordt AWDC ook internationaal erkend als ontmoetingsplaats, woordvoerder en bemiddelaar voor de gehele Belgische diamantgemeenschap. 84% van alle ruwe diamanten en 50% van alle geslepen diamanten passeren via Antwerpen. Diamant vertegenwoordigt 5% van de Belgische uitvoer van goederen en diensten en 15% van de Belgische uitvoer buiten de EU. Diamant is daarmee het belangrijkste Belgische exportproduct buiten de EU.