Meer meisjes stromen door naar wetenschappelijke en technische opleidingen.
De Vlaamse overheid volgt de populariteit van STEM-richtingen jaarlijks op met de STEM-monitor (Science, Technology, Engineering en Mathematics).
De cijfers voor het schooljaar 2017-2018, tonen dat die opleidingen in de lift zitten. Vlaanderen hoopt met het STEM-actieplan meer technische en wetenschappelijke profielen op te leiden. Daar is nu al grote nood aan op de arbeidsmarkt en de vraag zal wellicht nog stijgen.
Vrouwen zijn in technische richtingen traditioneel sterk ondervertegenwoordigd. Uit de nieuwste cijfers blijkt nu dat steeds meer leerlingen in het secundair onderwijs een STEM-richting volgen (33,5 procent in 2010-2011 en nu 36,15 procent), en nog nooit volgend meer meisjes een STEM-opleiding in het secundair onderwijs.
Het aandeel van de meisjes in aandeel in het derde middelbaar steeg in acht jaar van 23,21 naar 26,07 procent. Naar de derde graad toe stijgt traditioneel zowel het aandeel van de STEM-leerlingen als dat van de meisjes in die groep. In het vijfde middelbaar is al 31,27 procent van de STEM-leerlingen een vrouw.
Grote genderkloof in ICT-wereld
Toch zijn er nog grote verschillen tussen het algemeen, technisch en beroepsonderwijs. In het technisch onderwijs is slechts een STEM-leerling op de tien een vrouw. In het bso is dat zelfs maar een op de twintig. Bovendien zijn die cijfers de afgelopen acht jaar niet geƫvolueerd.
Ook in het hoger onderwijs heerst een grote genderkloof in de ICT-opleidingen. In 2010-2011 werd 5,63 procent van de ICT-diploma's aan een vrouw uitgereikt. In 2017-2018 was dat licht gestegen naar 6,82 procent.