De toeleveranciers in de autosector in ons land hebben hun omzet in de eerste jaarhelft met liefst vijftien procent zien teruglopen. Dat zegt technologiefederatie Agoria.
België telt honderddertig van die toeleveranciers met meer dan vijftig werknemers. Samen stellen ze ruim dertienduizend mensen tewerk. Maar een impact op de vaste tewerkstelling ziet Agoria nog niet.
De onheilsberichten uit de automobielsector stapelen zich de laatste weken op. In het eerste halfjaar is de autoproductie in Europa met meer dan zes procent gezakt, wereldwijd met bijna zeven procent. Dat heeft een serieuze impact op de omzet van de toeleveranciers, ook de Belgische.
‘We noteren een vrij forse daling van vijftien procent bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken’, zegt Ben Van Roose, manager maakindustrie bij Agoria. Een impact op de vaste werknemers ziet Agoria op dit moment nog niet.
‘De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor een vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen die twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke Brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd…’, aldus Van Roose.
‘In ons land houden de producenten van voertuigen evenwel goed stand. In de eerste jaarhelft zag zes op de tien zelfs een toename van de omzet, zowel bij Audi Brussel als bij Volvo in Gent bouwen ze vandaag dan ook nieuwe modellen. Het management was vooruitziend en wist dat ze hun plant moesten ombouwen in de toekomst. Zij hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst. Zij hebben hun fabriek binnen hun moederfabrieken kunnen verkopen als de fabrieken die investeringen verdienen’, vertelt Van Roose.
En dat zijn niet de enige spelers die vrij goed boeren. Ben Van Roose: ‘We hebben Van Hool dat prachtige contracten binnenhaalt. VDL Bus haalt expertiseopdrachten binnen voor heel Europa, is een expertisecentrum voor elektronische bussen en bouwt in Roeselare nu een volledige nieuwe plant. Eigenlijk doet onze sector het wel goed.’