Het Agoria Solar Team neemt voor de allereerste keer de World Solar Challenge wereldtitel mee naar huis.
Het team heeft 15 maanden lang gewerkt aan de BluePoint, de zonnewagen waarmee ze deelnamen.
Het Belgische team kan met hun achtste deelname de wereldbeker mee naar huis nemen. ‘Het is echt een ongelooflijk gevoel om hier nu te staan aan de finishlijn, als wereldkampioen!’ vertelt Willem-Jan Claes.
De Bridgestone World Solar Challenge is een challenge van 3.021 km lang waar 46 teams uit 23 verschillende landen deelnemen. De race startte op 13 oktober en het Belgische team kwam aan op donderdag 17 oktober.
De studenten van de KU Leuven namen de eerste dag reeds een vliegende start en waren snel uit het centrum van Darwin in Australië. De eerste drie plaatsen werden toen bemand door de drie Nederlandse teams.‘De snelheden lagen hoger dan de vorige editie omdat we de vorige wagen hebben geoptimaliseerd’, vertelt Jasper Schrijvers uit Rotselaar. De wagen is efficiënter dan zijn voorganger en daardoor kon de snelheid verhoogd worden. ‘Een zonnewagen voorbijsteken is overigens een hele operatie, je hebt een lange afstand nodig om veilig voorbij te kunnen steken zonder veel energie te verspillen’, aldus Dries Ketelslegers, hoofdstrateeg uit Beringen.
Op de laatste dag werd al duidelijk dat het een nek-aan-nek race zou worden. Tijdens de voorlaatste racedag konden de Belgen dankzij een slimme racestrategie hun tijdsverschil van 43 minuten zo goed als wegwerken. Met slechts 2 minuten en 27 seconden achterstand begonnen de studenten aan de laatste racedag. Het team nam ongeveer 250 kilometer voor de finish de eerste plaats in. ‘We hebben deze keer gefocust op de betrouwbaarheid en afwerking van de wagen, en dat loonde in deze race’, zegt Willem-Jan Claes.
Helemaal tot de limiet
Het wereldkampioenschap is een challenge en geen race, en dat is deze editie duidelijk geworden. Twee van de teams uit de challenger klasse, waar ook onze landgenoten in deelnemen, vlogen eerder in de race van de baan door een grote windvlaag. Voorts moest de voormalige wereldkampioen stoppen door een brand in hun wagen.
Bij deze editie was het opmerkelijk hoe lang de topteams in elkaars buurt bleven. Andere jaren was de afstand tussen de teams na de tweede racedag al erg groot.
Dat het WK zo spannend was, komt doordat de verschillende zonnewagens zeer sterk op elkaar lijken en de strategie van de teams gelijkaardig was. Dit zorgde ervoor dat de teams hun wagen tot de limiet moesten drijven. Enkele teams gingen ook over deze limiet, wat zware gevolgen had. Door de vele testkilometers van de BluePoint, wist het Agoria Solar Team exact waar hun limiet lag en konden ze op die manier als eerste de finishlijn in Adelaide bereiken.