Met gemak naar de finish: topprestaties van igus polymeer lagers in de Formula Student.
De igus glijlagertechnologie helpt internationale studententeams succes te behalen bij Formula Student Germany.
In totaal 119 teams uit 25 landen kwamen vorige week naar het Hockenheim circuit met het race-auto's om tegen elkaar te racen. In de internationale ontwepwedstrijd dit jaar, was lichtgewicht voertuigconstructie één van de meest cruciale criteria. Daarom vertrouwden de studenten op de lichtgewicht, smeermiddelvrije en onderhoudsvrije glijlagertechnologie van igus. Of het nu in de pedalen zit, in de besturing of in de kettingaandrijving, de iglidur tribo-polymeren brengen de sportwagens snel en veilig naar de finish.
3380 studenten in 119 teams uit 25 landen kwamen bij elkaar op het Hockenheim circuit van 5 t/m 11 augustus voor de Formula Student Germany 2019. De internationale ontwerpwedstrijd voor studenten brengt jonge ingenieurs van overal ter wereld bij elkaar om hun race-auto's te testen in de categorieën verbrandingsmotoren, elektrisch aangedreven en autonoom rijden. De vereisten in alle drie de categorieën zijn hetzelfde: de mechanische componenten moeten licht en onderhoudsvrij zijn en een lange levensduur hebben. Hierdoor vertrouwen vele teams al jaren op de iglidur glijlagertechnologie.
Tribo-polymeren verbeteren de technologie en reduceren de kosten
Het besturingssysteem van het PWR Racing Team van de technische universiteit van Wroclaw maakt gebruik van de smeermiddel- en onderhoudsvrije iglidur glijlagers gemaakt van tribo-polymeer iglidur X. Ze vervingen de zware en grote metalen lagers die een speciaal montagegereedschap vereisen. De corrosievrije glijlagers zijn zelfs bestand tegen hoge mechanische belastingen en vocht. De jonge ontwerpers gebruiken de iglidur glijlagers en de zelfstellende igubal sferische glijlagers niet alleen voor het besturingssysteem, maar ook in de ophanging.
Snel geprinte slijtvaste componenten brengen race-auto's naar de finish
Het team van de Weingarten universiteit nam ook contact op met igus. Dit jaar kozen de jonge ingenieurs een geconverteerde PC40 vier cilinder motorfiets-motor voor hun race-auto. Met 86 pk en een verhoogde verplaatsing echter, liep het team tegen ruimteproblemen aan: om de motor onder controle te krijgen, experimenteerden ze met speciale componenten zoals kunststof tandwielen en kettingspanners in de kettingaandrijving. Hierbij kwam het probleem van lange leveringstijden van de componenten om de hoek kijken. Uiteindelijk vonden de ingenieurs toen ze op zoek waren naar een geschikte oplossing bij igus waar ze naar op zoek waren: voordelige, slijtarme rondsels uit de laser sintering printer. Na een eenvoudige configuratie werden de rondsels geprint, gemaakt van het high-performance polymeer iglidur I6, en in minder dan 72 uur geleverd.
Kleine installatieruimte vereist compacte oplossingen
Het team van het Institute of Technology van Karlsruhe was ook op zoek naar een compacte oplossing voor hun pedalenbox, dus namen ze contact op met igus. "Omdat de pedalenbox ingebouwd moet worden in een extreem kleine ruimte, en de componenten ten opzichte van elkaar draaien, hadden we een ruimtebesparende oplossing nodig", legt Hannah Decker uit, van het chassisgebied van het KA Racing Team. "We konden dit realiseren dankzij de iglidur glijlagers." Maar de lagers zitten niet alleen in de pedalenbox, ook in de bevestiging van het rempedaal en het gaspedaal, en de slijtvaste lagers worden ook gebruikt in de sensorverbinding van het rempedaal.
Behalve deze drie teams, sponsort de igus "young engineers support" (yes) talloze Formula Student teams wereldwijd. Met dit universiteitsinitiatief wil igus leerlingen, studenten en docenten ondersteunen met gratis monsters, sponsoring en de ontwikkeling van innovatieve projecten. Kijk voor meer informatie over de igus ondersteuning van universiteiten op http://www.igus.eu/yes