Siemens ondersteunt Volkswagen door de voertuigfabriek in Zwickau uit te rusten voor de productie van elektrische wagens.
Het bedrijf leverde al producten en systemen voor de twee productielijnen en hielp bij de ontwikkeling van een automatiseringsnorm voor de veelzijdige massaproductie van verschillende modellen.
'We willen het automatiseringsniveau in onze productieprocessen verhogen en tegelijk de complexiteit verminderen. We hebben ervoor gekozen om samen te werken met Siemens, sinds jaar en dag onze partner en een van de meest toonaangevende bedrijven in industriële automatisering en digitalisering, omdat Siemens op dit gebied over de nodige toepassingsexpertise beschikt', aldus Thomas Zembok, de verantwoordelijke voor fabrieksautomatisering en digitale productie bij Volkswagen AG.
Volkswagen verwacht tegen 2025 tot anderhalf miljoen elektrische wagens per jaar te bouwen. Om dit niveau van massaproductie mogelijk te maken, zal de fabriek in Zwickau zich tegen het einde van 2020 volledig toespitsen op e-mobiliteit en uitgebreid worden gedigitaliseerd. De elektrische auto is gebaseerd op het MEB-platform (Modular Electric-Drive Matrix) en bevat een batterij en twee assen, waarvan er één of beide elektrisch worden aangedreven afhankelijk van het design. De productievestigingen voor de modellen met MEB-platform zijn gebaseerd op de 6e generatie van de VASS-norm (Volkswagen Audi Seat Skoda). De VASS-norm omvat automatiseringsoplossingen voor hardware, software en visualisatie, evenals materiaal voor toepassingstraining en bijscholing.
'Met de VASS-norm bieden we een bouwsteensysteem voor een stabiele productie en vereenvoudigen we de massaproductie van verschillende modellen op dezelfde lijn. Tegelijk creëren we een coherente basis om de productieprocessen verder te digitaliseren', aldus Thomas Zembok, Volkswagen AG.
De eerste van twee lijnen voor carrosserieproductie en eindassemblage werd al geïmplementeerd en de serieproductie is opgestart. De tweede lijn wordt momenteel uitgebouwd en zal in de herfst van 2020 operationeel worden. De Siemens-technologie wordt voor beide lijnen gebruikt en omvat het TIA-portaal (Totally Integrated Automation), Simatic controllers, HMI-panelen (Human Machine Interface) en industriële pc’s. Dit is een van de belangrijkste factoren voor de toename van de automatisering van 17 naar 28 % in de eindassemblage en van 85 naar 89 % in de carrosserieproductie. Ook op logistiek gebied vindt een naadloze integratie in verdere stappen in de waardeketen plaats, bv. met het gebruik van geautomatiseerde geleide voertuigen (AGV’s). Vanaf 2021 zullen in Zwickau zes modellen worden gebouwd op basis van het MEB-platform voor drie merken van de groep. De eerste elektrische wagens van deze nieuwe generatie die sinds november van de band rollen, is de ID.3.
Bernd Mangler, Senior Vice President Automotive Solutions bij Siemens Digital Industries, legt uit: 'Het grote voordeel van de VASS-norm is dat Volkswagen ze ook kan opschalen volgens het respectieve productieplan in zijn andere fabrieken.' Hij benadrukt: 'De nieuwe VASS-norm is een belangrijke stap voor de verdere digitalisering van de productie bij Volkswagen. Ze biedt heel wat voordelen, zoals de mogelijkheid om de bedrijfsparameters van de productiemachines consistent te controleren, alsook de naadloze communicatie tussen de machines, met als uiteindelijk doel een verhoging van de productiviteit en efficiëntie bij de productie.'