Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Voor veel bedrijven in de machinebouw zijn aan het begin van de pandemie niet alleen de afzetmarkten ingestort. Ook de toeleveringsketens zijn fors beperkt.

Met name grensoverschrijdende leveringen – of deze nu uit China of "slechts" uit Frankrijk kwamen – waren helemaal niet meer of alleen met vertragingen mogelijk. Tot de dringendste managementtaken behoorde het instandhouden of herstellen van de toeleveringsketens.

Inkopers en bedrijfsleiders zullen zich daarom volgens het motto "Lessons learned" bezighouden met de vraag of de inkoop vanuit dit oogpunt opnieuw geëvalueerd moet worden.

De concrete vragen luiden: speelt de leveringszekerheid een grotere rol in de toekomst? Moet je meer inzetten op ruimtelijk korte toeleveringsketens? 

Dat hier de schoen wringt, toont een actueel onderzoek van het Duitse ifo-instituut. Uit dit onderzoek is gebleken dat de materiaalschaarste in de machinebouw de op één na belangrijkste reden is voor productiebelemmeringen, naast het tekort aan orders. De toeleveringsketens kunnen dus worden geoptimaliseerd.

Tegen deze achtergrond zien de organisatoren van de FMB – Toeleveranciersbeurs Machinebouw de beurs als het geschikte forum om direct op locatie het contact te hernieuwen of aanvullende toeleveranciers te zoeken. Tenslotte lag de focus al bij de eerste FMB 16 jaar geleden op het "matchen" van machinebouwers en toeleveranciers op regionaal niveau in de Duitse regio Ostwestfalen-Lippe (OWL).

Christian Enßle, Head of Cluster FMB: 'Het was toen het doel om korte en nauw vervlochten toeleveringsketens te vormen. Dat is nog steeds een belangrijke kracht van de machinebouwregio OWL.' Weliswaar komt door de continue groei van de beurs tegenwoordig nog slechts circa twee derde van de exposanten uit de regio, maar de focus ligt duidelijk op het binnenland en de buurlanden. En elk jaar zijn er weer beursbezoekers die verbaasd vaststellen dat zij zeer gespecialiseerde componenten ook in de onmiddellijke nabijheid vinden. Wereldwijde inkooptochten zijn niet altijd nodig.

De organisatoren vinden het daarbij belangrijk om beide aspecten – regionale en globale inkoop – in het oog te houden. Christian Enßle: 'Alleen inzetten op regionalisering is niet voldoende. Onze machinebouwers leven tenslotte van de globale markt. Het zou contraproductief zijn als hun klanten op regionalisering zouden inzetten. Wij vinden dat de mix belangrijk is, zoals de opbouw van tweede leveranciers en de diversificatie van de toeleveringsketens.'

De circa 450 verwachte exposanten zien zich in staat om de machinebouwers bij deze opgave te ondersteunen – en dat in het volledige toeleverspectrum. Daarbij profiteren zij van nog een trend: de seriegroottes worden kleiner, de verscheidenheid aan varianten wordt groter, de fabrikanten worden flexibeler en de levertijden korter. Dit alles pleit ook voor de nauwe samenwerking tussen machinebouwers en toeleveranciers. Ruimtelijke nabijheid is daarbij geen dwingende voorwaarde, maar wel nuttig. Veel exposanten van de FMB zijn uitstekend voorbereid op deze nauwe samenwerking en hebben de passende flexibiliteit.

De 16deFMB – Toeleveranciersbeurs Machinebouw vindt plaats van 4 tot 6 november 2020 in het Messezentrum Bad Salzuflen.

Een actuele exposantenlijst kunt u downloaden via www.fmb-messe.de.

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina