Ons land werd getroffen door ongeziene weersomstandigheden, die resulteerden in dramatische overstromingen met veel menselijke en materiële schade.
Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, reageerde meteen. Het bedrijf wil maximale steun bieden aan haar klanten, belangrijk advies verlenen over veiligheid én met concrete acties solidariteit tonen met alle slachtoffers.
Vrijwilligerswerk tijdens de werkuren
Het menselijk leed van de ramp is amper te overzien. Daarom kunnen werknemers van Schneider Electric de getroffen families steunen door zich in te zetten als vrijwilliger. Dit kan onder andere door zich aan te melden op het platform voor crisisvrijwilligers bij het Rode Kruis.
Schneider Electric maakt het voor haar personeel mogelijk om dit tijdens de werkuren te doen. In naam van de Schneider Electric Belgium Foundation wordt bovendien financiële steun verleend aan Rode Kruis Vlaanderen en Croix Rouge Belgique, en verdubbelt Schneider Electric België elke persoonlijke gift van werknemers.
Voorzorgsmaatregelen veiligheid cruciaal
Schneider Electric geeft ook een belangrijke waarschuwing mee met betrekking tot de veiligheid van elektrische installaties. Waterschade na een overstroming is niet altijd direct zichtbaar en kan ook op termijn gevaar betekenen voor de veiligheid van de gebruikers.
Voor installaties in industriële en commerciële omgevingen is het evident dat gespecialiseerde technici de installatie nakijken maar ook de huishoudelijke installaties worden best eerst door een vakman nagekeken. Ook al lijkt de installatie uitwendig in orde, corrosie en mechanische schade kunnen ervoor zorgen dat de veiligheidssystemen niet functioneren wanneer dit nodig is. Dit kan op termijn leiden tot incidenten van elektrische schok of brand.
Schneider Electric deelt de volgende tips mee betreffende de elektrische installatie:
- Indien dit nog niet is gedaan, neem maatregelen om schadebeperking uit te voeren
- Zet de apparatuur niet onder spanning zonder dat deze eerst werd nagekeken door een vakman
- Waarschuw de verzekeringsmaatschappij. Overal waar water is gepasseerd moet om veiligheidsredenen de volledige installatie worden vervangen
- Vraag offertes aan voor alle uitgevoerde werkzaamheden
Solidariteit
Schneider Electric stelt alles in het werk om de klanten die slachtoffer zijn geworden te helpen met expertise en vervangend materieel. 'Wij waren allemaal erg geraakt door de beelden uit de overstroomde gebieden. Ook enkele collega’s waren persoonlijk getroffen. We hopen als Schneider Electric ons steentje te kunnen bijdragen, door snelle hulp te bieden aan onze klanten, maar ook door onze solidariteit met alle slachtoffers te tonen', stelt David Orgaz, CEO van Schneider Electric België.