De leden van InduMotion vzw verzamelden in de Antwerpse Handelsbeurs voor de jaarlijkse Automation Day.
Beroepsorganisatie InduMotion groepeert alle bedrijven gespecialiseerd in industriële automatisering en aandrijftechnieken (hydraulisch, pneumatrisch, mechanisch en elektrisch), die als producent, officiële invoerder of verdeler op de Belgische markt actief zijn.
De leden kregen een rondleiding in de nieuw gerestaureerde Handelsbeurs - in de Twaalfmaandenstraat aan het begin van de Antwerpse Meir (met een parking via de Sint-Katelijnevest) - en leerden de rijke geschiedenis kennen van deze locatie.
Vanaf het eind van de vijftiende eeuw nam de betekenis van Brugge als handelscentrum af en nam Antwerpen deze rol over. De Antwerpse groothandelaars vroegen en bekwamen in 1485 de toestemming van het stadsbestuur om een gemeyne borze op te richten. In de 16e 'Gouden' eeuw groeide Antwerpen uit tot een welvarende metropool met meer dan 100.000 inwoners, waarvan 10.000 buitenlandse kooplieden. Die handelaars kregen vanaf 1531 de beschikking over een nieuw gebouw, opgevat als een rechthoekig open plein met aan vier zijden overdekte galerijen. Gedurende een halve eeuw zou deze beurs het centrum van de Europese handel zijn.
Renovatie van 60 miljoen euro
De beurs brandde twee keer af, maar telkens werd een nieuw gebouw opgericht. Ook de Schippersbeurs was in het gebouw gevestigd. In 1997 verliet de Antwerpse Effectenbeurs het pand en verkommerde het gebouw. In oktober 2013 raakte bekend dat de Marriott hotelketen naast de beurs investeerde in een vijfsterren-hotel. Er werd een PPS (publiek-private samenwerking)-constructie uitgewerkt om voldoende geld te verzamelen om het bouwproject voor de renovatie van het Handelsbeurs - met een uiteindelijk prijskaartje van 60 miljoen euro - tot een goed einde te brengen. Zo werd tijdens de (her)constructie het historische gebouw drie mm hoger getild en zijn maar liefst 5.000 truckladingen zand weggevoerd om onder de beurs een grote parking te graven.
Torfs verkoopt niet meer via Bol.com
Eerste gastspreker op Automation Day was Wouter Torfs, die de aanwezigen vertelde hoe en met welke maatregelen zijn schoenwinkel-keten de coronacrisis doorstond. Het familiebedrijf hanteert een inspirerende HR-aanpak en werd al tien keer (!) bekroond als Beste Werkgever in ons land. Wouter Torfs gaf eveneens een inkijk in de internet-strategie van zijn schoenenketen en legde uit waarom ze niet meer verkopen via het Bol.com platform. Heel simpel: wegens een zware 15 procent commissie, geen toegang tot klantendata en Bol.com contacteert na een tijdje zélf uw belangrijkste leveranciers. Wouter Torfs gelooft in een gecombineerd winkel-én-internet verhaal, waarbij zijn keten als een 'local hero' het publiek bijstaat in de keuze voor schoenen. Niches zoals baby & kinderschoenen worden aangeboord en ook in de winkels plaatsen klanten internet-bestellingen, deze zijn zelfs goed voor één derde van de Torfs-internetomzet.
Tot minstens 2030 verkeersmiserie
Vervolgens gaf tweede gastspreker Pieter Thomaes, jurist bij Lantis (Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken, voorheen BAM), een interessante uiteenzetting over de diverse Oosterweel-projecten die in de toekomst de mobiliteit in en rond de Scheldestad opnieuw vlot moeten trekken. Bij de aanleg zullen ingenieurs heel wat technische huzarenstukken uitvoeren, zo onder meer voor de aanleg van de nieuwe Schelde-tunnel, waarvan alle betonnen onderdelen worden gemaakt in Zeebrugge om dan naar Antwerpen te worden gesleept om daar te worden afgezonken en aan elkaar te worden gezet. Voorts wordt naast het Sportpaleis een nieuw, tijdelijk viaduct gebouwd om vervolgens het oude af te breken, een sleuf aan te leggen en na voltooiing van het nieuwe traject (deels overkapt) verdwijnt vervolgens het tijdelijke viaduct. Het werd alle ondernemers in de zaal meteen duidelijk dat minstens tot 2030 door al die indrukwekkende bouwwerken Antwerpen inzake verkeersbereikbaarheid bijzonder slecht zal scoren.