Recent onderzoek van staffing specialist Walters People toont aan dat we 3 types van thuiswerkers kunnen onderscheiden.
Nu de verstrengde coronaregels in België ervoor zorgen dat personeel opnieuw van thuis uit moet werken, proberen werknemers hier een goede balans in te vinden.
Het HR-bedrijf Walters People ziet 3 soorten van thuiswerkers. Lees het hier en ontdek hoe je uw thuiswerkdagen optimaal benut.
Type 1: De workaholic
Deze thuiswerker werkt dwangmatig of presteert meer uren dan nodig zijn, en dit ten koste van zijn/haar slaap, gezinstijd of persoonlijke leven. Een workaholic in deze periode is iemand die van zijn/haar werk geniet en het ziet als de enige vorm van structuur, of om te bewijzen dat er geen verandering is gekomen in zijn/haar productiviteit sinds thuiswerken de nieuwe norm is. De grootste bedreiging voor een workaholic is een burn-out.
Geen woon-werkverkeer, geen koffie- of lunchpauzes en minimale menselijke interactie kunnen een gevaarlijke combinatie zijn voor workaholics die afstevenen op een burn-out. Het is dan ook geen overbodige luxe om een duidelijke dagplanning op te maken, die je structuur geeft én de tijd om de nodige pauzes in te lassen.
Een aantal tips voor thuiswerkende workaholics:
Creëer een speciale werkruimte zodat er een fysieke grens is tussen je privéleven en je werk. Is dat niet mogelijk wegens plaatsgebrek, zorg dan dat je je laptop uit het zicht legt tot de volgende dag.
- Bouw routine in je werkdag. Alleen zo hou je werk/privé goed in balans.
- Stel prioriteiten: plan je dag volgens prioriteit en herzie je planning halverwege de dag zodat je kan bijsturen waar nodig.
- Neem regelmatig een korte pauze en ga bij voorkeur even naar buiten in de frisse lucht.
- Blijf in contact met collega's: een virtuele koffiepauze samen verhoogt het groepsgevoel, ook al zijn jullie niet samen.
- Sluit de dag af met iets leuks: of je nu gaat wandelen, yoga doet of een boek leest, zorg ervoor dat je uit je werkruimte bent en de nodige ontspanning neemt.
Voor de die-hard workaholic kan volgend dagschema alvast nuttig zijn:
7:00 Opstaan.
7:15 Probeer eens yoga of een lichte work-out sessie.
7:45 Douchen en aankleden.
8:15 Ontbijten en e-mails doornemen.
8:45 Schrijf je to-do’s voor vandaag neer en categoriseer ze naar urgentie of belang.
9:00 Start met werken.
11:00 Drink een kopje koffie of eet een gezonde snack, eventueel via een videogesprek met je collega’(s).
11:45 Terug aan het werk.
13:00 Lunchpauze - Sta op en ga weg van je werkplek. Als het kan, ga even naar buiten voor wat frisse lucht, of blijf binnen en lees. Maak een gezonde lunch klaar of werk aan een hobby. Neem zeker 30-60 minuten om je hersenen en lichaam de kans te geven zich op te laden.
14:00 Terug aan het werk.
15:30 Tijd voor een pauze - Maak een kopje thee, stuur een berichtje naar een vriend(in) of familielid, of doe een klein huishoudelijk taakje zoals de vaatwasser vullen of de was opvouwen.
15:45 Terug aan het werk.
16:30 Begin aan geen nieuwe tijdrovende of ingewikkelde taken meer en bekijk wat je nog te doen staat voor vandaag.
17:30 Check je mailbox en filter de e-mails die je morgenochtend moet behandelen.
18:00 Stop met werken – Leg je laptop opzij of doe de deur van je bureau dicht. Maak een wandeling, kijk even TV of speel een spelletje om je te ontspannen.
Type 2: De dagdromer
Deze persoon wordt gemakkelijk afgeleid van z’n taken door andere activiteiten in huis. Dagdromers verliezen heel regelmatig hun focus en moeten dus meermaals per dag hun focus bijsturen. Door zo vaak af te dwalen van hun kernactiviteiten riskeren dagdromers dat projecten of de taak anders worden opgeleverd dan hun manager had verwacht. De arbeidstevredenheid voor een dagdromer kan daardoor vaak vrij laag zijn.
Door thuis te werken elimineer je sowieso al een aantal typische afleidingen vanop kantoor, maar het plotse gebrek aan structuur kan voor velen een belemmering van hun productiviteit betekenen. Kan jij je thuis moeilijk motiveren en focussen? Ook hier is het belangrijk om een nieuwe routine te ontwikkelen. Je woon-werkverkeer is weggevallen, dus benut die tijd om iets zinvols te doen of een hobby van vroeger weer op te pikken. Blijf ook niet de hele dag in pyjama lopen. Zit je thuis een hele dag alleen en mis je de drukte van op kantoor? Zet dan je favoriete muziek aan op de achtergrond.
Om als dagdromer de dag productief door te komen, is het ook hier aangewezen om een vast dagschema te volgen, zoals dit bijvoorbeeld:
7:00 Opstaan.
7:15 Ontbijten, e-mails checken of de kranten doornemen.
7:45 Korte work-out sessie.
8:15 Douchen en aankleden.
8:45 Begin met werken - Schrijf je to-do’s voor vandaag neer en categoriseer ze naar urgentie of belang. Markeer alle taken of deadlines die je absoluut niet mag missen.
10:30 Nuttig een koffie of een gezond tussendoortje, eventueel tijdens een informeel video-gesprek met je collega(s).
10:45 Terug aan het werk.
12:15 Evaluatie - Herbekijk je to-do lijst en beoordeel je vooruitgang. Indien nodig kan je je namiddagplanning aanpassen.
12:30 Lunchpauze - Sta op en ga weg van je werkplek. Als het kan, ga even naar buiten voor wat frisse lucht, of blijf binnen en lees. Maak een gezonde lunch klaar of werk aan een hobby. Neem zeker 30-60 minuten om uw hersenen en lichaam de kans te geven zich op te laden.
13:30 Terug aan het werk.
15:30 Tijd voor een pauze - Maak een kopje thee en sta op om je benen even te strekken. Als je al de hele dag achter je computerscherm zit, doe dan nu even iets anders. Leg ook je mobiele telefoon even weg.
15:45 Terug aan het werk - Nog even! Herbekijk opnieuw je to-do lijst van vandaag om te zien of je de meest urgente taken inmiddels gedaan hebt en stuur bij waar nodig.
17:15 Beëindig eventuele resterende dringende taken, en kijk welke onafgewerkte zaken er nog zijn voor de volgende dag.
18:00 Log uit en sluit je computer af (of op zijn minst je mailbox). Door je werkdag definitief af te sluiten, behou je beter je focus overdag en voorkom je dat je tot laat in de avond moet doorwerken om bepaalde zaken af te werken.
Type 3: De kluizenaar
Dit type is het slachtoffer van het comfort dat zijn/haar thuissituatie momenteel biedt. De mogelijkheid om dagenlang in dezelfde 'hoodie' rond te lopen, discussies met collega's te vermijden en zich achter e-mails te verschuilen als belangrijkste vorm van communicatie, kan dit soort thuiswerker verder in een sociaal isolement doen glijden.
Hoe extravert je ook bent, langdurig geïsoleerd zijn van vrienden, familie en collega’s kan een hele impact hebben op je dagelijks leven. Het is dan ook essentieel om contact te houden met je collega’s, ook al gaat een gesprek maar over koetjes en kalfjes. Vervang lange e-mails eens door een videogesprek, neem het woord tijdens een online meeting met je collega’s en stel je proactief op om anderen binnen de organisatie te helpen. Op die manier voorkom je dat jij in een sociaal isolement terecht komt.
Door contact te blijven houden met collega’s zal het ook makkelijker zijn om terug te keren naar de werkvloer, zodra dit voor iedereen toegelaten is.