Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Siemens Mobility is door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen aangeduid om 390 treinen en stuurcabines uit te rusten met het Europese treinbesturingssysteem (ETCS) Level 2.

Dankzij de upgrade naar ETCS Level 2 kan de vloot efficiënter worden bestuurd en voldoet die ook aan de meest recente Europese normen voor de veiligheid en interoperabiliteit van de spoorwegen.

Siemens Mobility zal de onboardunit leveren en staat ook in voor de ondersteuning van de installatie in alle treinen van de vloot. De nieuwe technologie zal trouwens niet alleen de bestaande nationale functies in België en Luxemburg ondersteunen. Doordat een aantal van de gemoderniseerde treinen opnieuw vergund zijn, kunnen de activiteiten mogelijks ook worden uitgebreid naar Duitsland en Nederland. Siemens Mobility zal bovendien 10 jaar lang instaan voor het onderhoud van het ETCS-systeem en voorziet een onlineoplossing voor sleutelbeheer om de treinbesturing verder te digitaliseren.

'We zijn verheugd opnieuw samen te werken met de Belgische Spoorwegen om hun spoorwegactiviteiten te helpen moderniseren. Onze geavanceerde en beproefde ETCS-producten en -toepassingen verhogen de veiligheid en vergroten de capaciteit', aldus Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility. 'Bovendien vormt dit project een nieuwe belangrijke stap in de transformatie van het Europese spoor naar een geharmoniseerd en interoperabel systeem dat de weg vrijmaakt voor het grensoverschrijdende spoorvervoer.'

De modernisering van de vloot gebeurt aan de hand van een integrale aanpak waarbij een voertuigspecifieke systeemintegratie wordt uitgewerkt. Waar mogelijk worden de essentiële onderdelen van de bestaande ETCS-onboardunit behouden. Siemens Mobility heeft de Desiro-treinen in de vloot al uitgerust met een vorige versie van de ETCS Level 1-oplossing van Trainguard. Dankzij deze aanpak kunnen ook de I11- en M6-stuurcabines van Bombardier, die zijn uitgerust met de ETCS-boordoplossingen van Alstom, worden geüpgraded. Siemens Mobility zal in eerste instantie een prototype van elk voertuigtype moderniseren en opnieuw laten vergunnen.

Meest recente basisnorm voor veiligheid

Door te investeren in de upgrade naar ETCS Level 2 zullen de Belgische Spoorwegen kunnen beantwoorden aan de meest recente Europese basisnorm V3.6.0 voor de veiligheid van de spoorwegen. Het nieuwe systeem vereenvoudigt ook latere upgrades naar de volgende ETCS-versies volgens TSI-normen (technische specificaties voor interoperabiliteit), die de basis vormen voor bijkomende functionaliteiten zoals automatische treinbesturing (ATO).

Europa heeft met zijn keuze voor ETCS het pad geëffend voor toekomstbestendig, grensoverschrijdend spoorwegverkeer. Onder impuls van politieke leiders en aangedreven door spoorwegexploitanten en toonaangevende aanbieders zoals Siemens wordt er binnen Europa en daarbuiten een netwerk van met ETCS uitgeruste lijnen aangelegd. Parallel met nieuwe bouwprojecten passen veel spoorwegondernemingen hun spoorwegvoertuigen en -vloten aan met ETCS-onboardoplossingen. Als een van de ETCS-pioniers heeft Siemens Mobility intussen retrofitprojecten uitgevoerd in verschillende landen, waaronder Zwitserland, Groot-Brittannië en Spanje.

Siemens Mobility is al jaren een toonaangevende aanbieder van spoorwegtechnologie in België. Zo werden er tal van spoorinfrastructuurprojecten uitgevoerd voor signalering, elektrificatie en oplossingen om het spoor te digitaliseren. Siemens Mobility werkte eerder ook al samen met de Belgische Spoorwegen om nieuwe treinen en locomotieven te leveren, navigatie en signalisatie te voorzien voor werkplaatsen en oplossingen aan te reiken om de reis van passagiers te vergemakkelijken.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina