Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Bedrijven die artificiële intelligentie inzetten, zien hun omzet gemiddeld met 10% stijgen.

Nochtans maakt driekwart van de Vlaamse bedrijven er nog geen gebruik van en 63% is dat ook niet van plan, zo blijkt uit een studie in opdracht van de Vlaamse overheid.

Een digitale doorlichting die Voka bij meer dan 900 ondernemingen heeft uitgevoerd, bevestigt dat Vlaamse bedrijven op digitaal vlak nog stappen moeten zetten.

‘In onze regio hebben we nu een aantal heel gerichte trajecten in de markt gezet, om zowel beginnende bedrijven als gevestigde kmo’s daarbij te helpen’, zegt Luc Luwel, CEO van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Zeven op de tien ondernemingen hebben nog geen actieplan om werk te maken van digitale transformatie, zeg maar hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. En zes op de tien bedrijven hebben evenmin een digitale beveiligingsstrategie. Luc Luwel: Dit zijn de twee opvallendste vaststellingen uit onze digitale quickscan die we in samenwerking met Deloitte en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen) intussen al bij meer dan negenhonderd Vlaamse ondernemingen hebben uitgevoerd.'

Een aantal andere resultaten van de Voka digitale quickscan bij Vlaamse ondernemingen:

- 57% heeft nog geen uitschreven digitale strategie
- 61% zet nog niet actief in op digitale vaardigheden
- 41% heeft enkel een eenvoudige website met contactinformatie
- 59% moet werk maken van een strategie rond cybersecurity

Hoe groter een onderneming, hoe meer digitalisering en artificiële intelligentie al zijn ingebed in de bedrijfsstrategie. Ondernemingen in de dienstensector scoren ook significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten. Hun terugverdienmodel leent zich daarom meer voor digitale transformatie.

Luc Luwel: Proximus raamt de bijdrage van artificiële intelligentie aan de economie van ons land tegen 2024 op 330 miljoen euro. Naast een gemiddelde omzetstijging van 10% kan AI ook voor meer tewerkstelling zorgen. Elk bedrijf en elke kmo zou deze technologie dus moeten omarmen. Vandaar dat wij daar nu een heel programma aan opleidingen en coachingtrajecten rond hebben uitgerold.’

Dat ook kmo’s vele voordelen uit technologieën zoals AI kunnen puren, weet bijvoorbeeld Eosol. Sinds zaakvoerder Joris Meeussen in 2016 nadrukkelijk het digitale pad heeft gekozen, is de omzet van de Schotense producent van vliegenramen fors gegroeid. Het afgelopen jaar zelfs nog met 32%. ‘Bij dit type product moet je in grotere massa’s kunnen produceren. Door te digitaliseren, vormt het aantal orders geen belemmering meer voor verdere groei.’  Tegelijk heeft dat het comfort voor zijn 50-tal medewerkers verhoogd. ‘Met de tijd die ze niet meer in administratie hoeven te stoppen, kunnen ze zich meer toeleggen op het product.’

Om ondernemingen bij te staan en te ondersteunen in hun digitale transformatie, biedt Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland tal van gerichte trajecten aan. De digitale quickscan van Voka en Deloitte Private blijft het basisinstrument waarmee ondernemingen gratis kunnen nagaan waar ze digitale vooruitgang kunnen boeken.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina