Door het inbouwen van de motor en de reductor in één behuizing is de gepatenteerde DuoDrive zeer licht en compact en heeft daarnaast een zeer hoge vermogensdichtheid.
Twee worden één: hoe minder interfaces, hoe hoger de systeemefficiëntie - op basis van deze stelregel introduceerde NORD DRIVESYSTEMS een jaar geleden een revolutionaire motorreductor in een hygiënische wash-down uitvoering, waarbij de zeer energie-efficiënte IE5+ permanentmagneet synchroonmotor en een eentraps vlakke reductor in één behuizing zijn gecombineerd.
Het geheel nieuwe, compacte ontwerp met volledige integratie van motor en reductor in één behuizing is een uitzonderlijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van motorreductoren. Dit ontwerp is nu met succes gepatenteerd. De lange-termijn duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de innovatieve oplossing wat betreft ontwerp en toegepaste materialen werden met succes aangetoond door maandenlange tests tijdens de ontwikkeling van de DuoDrive. Daarbij werd op hoog niveau pionierswerk verricht op het gebied van motorreductoren.
De integratie is dusdanig verbeterd dat een optimale benutting van de inbouwruimte is gerealiseerd. Samen met de IE5+ motor waarop hij is gebaseerd, zijn zowel de encoder, de snelheidsterugkoppeling als de rem veilig in de behuizing ondergebracht.
Uitstekende systeemefficiëntie
Als systeem bereikt het zeer compacte DuoDrive concept een aanzienlijk hogere energie-efficiëntie dan de reeds bewezen aandrijfsystemen met IE5+ synchroonmotor en kegelwielreductor. Met een rendement tot 92% biedt DuoDrive momenteel in deze vermogensklasse de hoogste systeemefficiëntie op de markt en heeft tevens een zeer hoge efficiëntie in het deellastbereik. Daarmee is hij dus toekomstbestendig en zorgt voor een reële kostenreductie. Het constante motorkoppel over een breed toerentalbereik maakt een consequente reducering van varianten mogelijk, evenals verlaging van de bedrijfskosten. Marktconforme aansluitmaten vereenvoudigen de vervanging en integratie in bestaande installaties.
De eerst beschikbare DuoDrive bouwgrootte omvat reductor-toerentalverhoudingen van i = 3,24 tot i = 16,2 en is ontworpen voor uitgaande koppelbereiken tot 80 Nm en toerentallen tot 1.000 rpm. Naast de hoge systeemefficiëntie zijn belangrijke kenmerken van de nieuwe DuoDrive motorreductor de soepele, ongeventileerde en compacte bouwwijze en de stille werking met minimale geluidsemissies. Het wegvallen van veel slijtdelen leidt tot minder onderhoud.
Foto van de NORD-DuoDrive.