Agoria en 2.000 technologiebedrijven formuleren sterke duurzaamheidsambities.
Technologiefederatie Agoria en zijn tweeduizend leden lanceerden een gezamenlijke duurzaamheidsstrategie. Dat gebeurde tijdens het jaarlijkse ledenevent van Agoria onder de noemer “The Green Exchange."
Met een eerste duurzaamheidsrapport zet de organisatie meteen ook de toon voor een stelselmatige impactmonitoring en verdere verduurzaming van de technologische industrie en de wereld. Peter Demuynck, development officer bij Agoria: 'Inzetten op de duurzame verandering wordt dé bepalende factor voor de succesvolle toekomst van onze bedrijven.'
'Via duurzaamheidsrapportage willen we onze stakeholders informeren over onze voortgang op het vlak van duurzaamheid. Daarbij willen we transparant zijn over de resultaten die we al bereikten en de milieu- en sociale uitdagingen die onze sector verder moet aanpakken. Dit eerste rapport is opgevat als een nulmeting en bevat ook onze duurzaamheidsstrategie. In november 2023 volgt een volgend rapport', vertelt Demuynck. Om een antwoord te bieden op actuele mondiale uitdagingen en tegelijk economische welvaart en maatschappelijk welzijn te creëren, ontwikkelde de technologische industrie nu een eigen duurzaamheidsstrategie: ‘Technology for a better world.'
Het event “The Green Exchange" van Agoria staat vandaag in het teken van één van de vier ambities uit deze duurzaamheidsstrategie, namelijk ‘het milieu en onze planeet beschermen.' Daarbij verdient het impactdomein ‘klimaatactie’ uiteraard heel wat aandacht. De technologische industrie is vandaag verantwoordelijk voor 3,1 procent van de Belgische uitstoot van broeikasgassen. 'Als technologische industrie willen we onze verantwoordelijkheid nemen door niet alleen onze directe broeikasgasemissies verder te reduceren, maar ook de indirecte emissies in de totale waardeketen van onze producten en diensten aan te pakken', vertelt Peter Demuynck.
Duurzaamheid gaat over meer dan groen alleen
'Duurzaamheid gaat uiteraard over meer dan alleen carbon-reductiedoelstellingen, hoewel dit een bijzonder belangrijke is natuurlijk. Het gaat ook over gelukkige mensen en een fijne samenleving, bijvoorbeeld over jongeren en volwassenen die openbloeien dankzij gepaste opleidingen, over prima mix van ideeën en inzichten via diversiteit, over innoverende technologiebedrijven die zichzelf blijven heruitvinden en boeiende jobs creëren.'
Vier ambities staan centraal in onze strategie: zorg voor mensen, bijdrage aan een betere samenleving, bescherming van milieu en planeet en tenslotte - ook bijzonder belangrijk - de creatie van duurzame meerwaarde.
'Duurzaamheid is ook geen kost maar een investering. We stimuleren bedrijven om duurzaamheid te zien als een opportuniteit, bijvoorbeeld om medewerkers extra te motiveren, om klanten extra te helpen, om financiële stakeholders extra te overtuigen, om nieuwe markten aan te boren en vooral ook om internationaal competitief te blijven.'
De positieve impact van de technologiebedrijven op mens en planeet is zowel economisch als maatschappelijk zeer substantieel en zullen we nog verder vergroten. De minder positieve impact is er zeker ook, maar is eerder beperkt en werd reeds sterk verminderd de voorbije decennia, inspanningen die we trouwens onverminderd verderzetten, bijvoorbeeld op gebied van strenge milieunormen.
Geen greenwashing
Geloofwaardigheid dragen we hoog in het vaandel. Als je als industrie jezelf een deel van de oplossing noemt, dan moet je daar ook meetbare engagementen en KPI’s rond durven formuleren. 'We hebben dit gedaan voor elk van de 12 impactdomeinen, dit zijn domeinen waar de technologische industrie het meest impact op heeft. Op die concrete engagementen hebben we de voorbije maanden heel hard ingezet. We leggen de lat hoog, maar willen tegelijk realistisch zijn. Greenwashing is niet aan ons besteed. We zijn daarbij kritisch geweest voor onszelf: waar staan we vandaag en waar willen we naartoe? Wat doen we al goed en op welke vlakken moeten we het beter doen? Met dit eerste rapport willen we open zijn over wat we al gerealiseerd hebben, maar ook bescheiden, in die zin dat we ook tonen dat we nog niet zijn waar we moeten geraken. We geven de zaken weer zoals ze echt zijn en stellen ze niet positiever voor.'
Concrete engagementen op korte en middellange termijn
Enkele voorbeelden van engagementen uit het duurzaamheidsrapport:
- 25 procent vrouwen in leidinggevende posities in de technologische industrie tegen 2030.
- Minstens 50 procent van de leden van Agoria actief in de maakindustrie zijn uit eigen initiatief aan de slag met een circulair project tegen 2030.
- De bijdrage van digitale technologieën aan de reductie van broeikasgasemissies in Belgische bedrijven zit op het Europese gemiddelde (DESI-index) tegen 2030.
- 95% van de leden van Agoria heeft een cyber-security plan tegen 2025.
- 000 netto extra ingevulde jobs in de technologische sector tegen 2030.
'Als technologische industrie willen we dus een deel van de oplossing zijn en de duurzame toekomst van mens en planeet mee vorm geven. Met onze duurzaamheidsstrategie verbinden we ons ertoe om als sector onze eigen voetafdruk verder te verkleinen en de negatieve impact op mens en milieu verder te reduceren. Tegelijk engageren we ons om via datgene wat onze sector uniek maakt – technologische oplossingen – zoveel mogelijk meerwaarde te creëren voor de samenleving en positieve impact te hebben. Via die twee sporen dragen we ook bij aan de Europese Green Deal en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties', zegt Peter Demuynck.
“Door toedoen van technologie kunnen we in belangrijke mate op een duurzame manier extra welvaart en welzijn creëren voor iedereen. De rol van competitieve technologiebedrijven kan hierbij onmogelijk overschat worden. Het zijn zij die bijvoorbeeld gezondheidsapps ontwikkelen, windmolens en warmtepompen maken en intelligente verkeerssystemen uitrollen.”
Inspireren en verbinden
“Door te tonen welke inspanningen de sector al geleverd heeft, willen we onze bedrijven motiveren, inspireren en ondersteunen om verdere stappen te zetten. Als blijkt dat de bedrijven meegaan in ons duurzaamheidsverhaal en voor ook zichzelf straffe ambities formuleren, dan wordt ons verhaal natuurlijk nog zoveel sterker. Dat zal ervoor zorgen dat we de komende jaren alleen maar nog meer impact en sterkere voorbeelden kunnen tonen”, zegt Peter Demuynck.
Doorheen het rapport hebben we tal van voorbeeldverhalen opgenomen van lidbedrijven van Agoria die de weg van de duurzame verandering zijn ingeslagen. Met die cases moedigen we bedrijven binnen en buiten onze sector aan om zelf hun bedrijfsvoering te verduurzamen en hun negatieve impact op mens en milieu verder te verkleinen. Tegelijk willen we bedrijven prikkelen om nieuwe technologische oplossingen te ontwikkelen die de wereld vooruithelpen en de levenskwaliteit van mensen verbeteren. Die ambitie sluit naadloos aan bij de Agoria-missie ‘Improving quality of life’ en onze visie om de toekomst duurzaam vorm te geven.
'De lancering van ons eerste rapport vormt ook het startpunt om vanuit Agoria consistent te communiceren over duurzaamheid binnen de technologische industrie, in al haar aspecten. Zo willen we samen met onze leden en stakeholders een actieve community uitbouwen om samen werk te maken van een duurzamere toekomst.'
En daarna?
'De komende jaren zal het erop aankomen om verder te evolueren richting de technologische industrie van de toekomst, in haar beste vorm. Onze ambities moeten we durven aanpassen of bijstellen in de komende maanden en jaren. Duurzaam ondernemen is geen statisch verhaal, we moeten onszelf voortdurend in vraag stellen', besluit Demuynck.