Selecteer de taal

  • facebook logo
  • linkedin logo
  • twitter logo

Wachtwoorden: we hebben ze allemaal en we hebben er veel.

Liefst van al houden we ze vertrouwelijk, net zoals zoveel andere informatie. Want iedereen heeft wel documenten of gegevens die hij liever niet verliest aan hackers. Een digitale kluis die alle gevoelige informatie zoals wachtwoorden of klantengegevens veilig bewaart, is de oplossing. De Antwerpse start-up Hypervault is nu de eerste in Europa die zo een digital vault lanceert voor bedrijven. 

Je hoort het regelmatig in het nieuws: alweer een bedrijf dat slachtoffer is geworden van hackers of datalekken. Pijnlijk, zowel voor het bedrijf zelf als de klanten of werknemers wiens gegevens mogelijk te grabbel liggen op het internet. De meeste van die situaties worden veroorzaakt doordat er onzorgvuldig wordt omgegaan met vertrouwelijke bedrijfsgegevens. 

Glenn Van Croonenborch, CEO en mede-oprichter van Hypervault, weet dat de overheid nochtans erg haar best doet om bedrijven te sensibiliseren rond de risico’s van een slecht beheer van gevoelige informatie. 'We juichen die effort sowieso toe', zegt hij. 'Maar toch heeft de boodschap niet altijd zijn gewenste effect, want heel wat bedrijven onderschatten het gevaar van cyberaanvallen of datalekken nog steeds. Ook de technische kant van IT security houdt bedrijfsleiders vaak tegen om dit aan te pakken. Vooral bij kmo’s schrikt dat af.'

Gemakkelijk, maar vooral: veilig  

Nergens voor nodig, vinden ze bij Hypervault. Van Croonenborch en zijn co-founder Thierry Dupont hebben er met hun kluis-in-de-cloud voor gezorgd dat die drempel wordt verlaagd. 'Ons platform is erg toegankelijk en gebruiksvriendelijk', zegt Dupont. 'Maar nog belangrijker is dat je met Hypervault àlle soorten vertrouwelijke gegevens kunt bewaren en beheren. Van wachtwoorden tot gegevens van werknemers of klanten, licenties, bestanden, enzovoort. Gebruikers kunnen de informatie onderverdelen in overzichtelijke mappen en toegangsrechten geven aan specifieke mensen of teams binnen het bedrijf.'

Met Hypervault willen de oprichters aan bedrijven een veilige omgeving bieden voor hun gevoelige gegevens, het SaaS-platform is dus uiteraard zelf ook extreem beveiligd. 'We maken gebruik van de nieuwste soorten encryptie om de digitale kluis te beveiligen', legt Dupont uit. 'Alles wordt versleuteld op de toestellen van onze klanten. Op onze eigen server wordt alleen versleutelde informatie gestockeerd. Wij kunnen die gegevens niet lezen — en hackers dus ook niet.'

Om het allemaal nog veiliger te maken, werkt Hypervault samen met itsme®. Gebruikers van het platform kunnen makkelijk met die app inloggen op het platform. Van Croonenborch: 'Onze samenwerking met itsme® zorgt ervoor dat Belgische bedrijven en hun personeel zich op ons platform kunnen aanmelden in hun vertrouwde omgeving.'

Binnen het wettelijk Europees kader

Het team van Hypervault heeft twee jaar gewerkt aan de digitale kluis en bij de ontwikkeling ervan rekening gehouden met het wettelijk Europees kader. Erg belangrijk, want er is een toenemende trend binnen Europese bedrijven om hun data onder te brengen bij spelers van eigen bodem. 'Mensen willen weten waar hun data staan en wie er toegang toe heeft. De regels binnen de EU zijn op dat vlak voor veel bedrijven duidelijker dan wanneer ze samenwerken met een Amerikaans bedrijf bijvoorbeeld. De EU is misschien strenger, maar dat maakt het des te veiliger voor iedereen', zegt co-founder en CFO Sven Böhne. 

Hypervault is enkele maanden geleden gelanceerd en heeft intussen al klanten in meer dan 20 landen. Een teken dat Thierry Dupont en Glenn Van Croonenborch een gat in de Europese markt hebben gevonden. Ook de Vlaamse overheid ziet het belang van de digitale kluis in: Hypervault kreeg van VLAIO subsidies om het platform verder te ontwikkelen.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Streep NL
Streep NL
Streep NL

Content Partners

logoIMmetrand

INDUMOTION

InduMotion vzw is de Belgische vereniging van fabrikanten, invoerders en verdelers van diensten en materiaal voor …

Lees meer ...

 

 

 

Partners

logopagina