Ruimtelijk inzicht, sterk in wiskunde en uitstekende IT-vaardigheden. Te vaak linken we ingenieurs aan dergelijke ‘hard skills.’
Maar wie een ingenieursfunctie uitoefent, weet dat het beroep veel meer is dan enkel die puur technische vaardigheden.
Bovendien zullen tal van ‘hard skills’ door onder andere de snelle ontwikkeling van robotica in de toekomst waarschijnlijk geautomatiseerd worden. Dat is uiteraard niet enkel voor jobs binnen engineering zo, maar het versterkt wel het belang om in te zetten op human skills.
Wie zich wil blijven onderscheiden als ingenieur, moet ook andere vaardigheden aanleren of bijschaven. 'Uiteraard zijn technische competenties belangrijk, maar wie geen rekening houdt met die human skills of soft skills zoals we ze vaak ook noemen die bij een ingenieursfunctie komen kijken, zal het lastig krijgen op de arbeidsmarkt” zegt Julide Tunali (foto), senior manager bij internationaal rekruteringskantoor Robert Walters.
Wat de meest gegeerde human skills zijn bij ingenieurs zet Julide even op een rijtje.
Empathie
Ingenieurs komen tijdens hun job regelmatig in aanraking met klanten en collega’s uit verschillende departementen binnen de organisatie. Dat vergt natuurlijk veel communicatie en samenwerking. Communiceren betekent niet alleen kunnen praten met je collega’s, maar ook empathisch zijn, en het kunnen tonen van emotionele intelligentie. Het is de beste manier om meer affiniteit en een betere band met collega’s te creëren.
'Emotionele intelligentie en empathie betekenen dat je herkent wanneer een collega het moeilijk heeft en dat je een manierweet te vinden om hen te steunen. Bovendien stelt het je in staat om klantenrelaties te verbeteren. Je ziet ook sneller ruimte voor verbetering en je gaat beter om met druk. Kortom: je bent een echte teamspeler wanneer je empathisch leert zijn', aldus Julide.
Luistervaardigheden
Luisteren is iets wat coherent is aan emotionele intelligentie. Hoeveel technische bagage je ook hebt, je zal als ingenieur altijd moeten samenwerken met anderen. Is het niet met collega-ingenieurs, dan wel met opdrachtgevers, of omgekeerd. 'De beste manier om met elkaar in gesprek te gaan, en dus te luisteren, is door je open te stellen voor feedback. Vraag zoveel mogelijk respons op je bijdrage aan projecten. Blijf ook kalm wanneer je kritiek krijgt. Uiteindelijk zullen collega’s vanzelf naar je toe durven komen met nieuwe opmerkingen of inzichten en zal je zelf ook merken dat je sneller met ideeën komt.'
Onderhandelingsvaardigheden
Aansluitend bij het kunnen luisteren, horen ook onderhandelingsvaardigheden. Julide: 'Een goede onderhandelaar is in staat het beste resultaat voor alle partijen te bereiken. Leer je opdrachtgever beter kennen door een vertrouwensband op te bouwen. Eens dat is gelukt, kan je sneller ingrijpen wanneer de andere partij het niet eens is met jou, of minder geïnteresseerd lijkt om nog samen te werken.'
Stressbestendigheid
Een job binnen engineering kan erg stressvolzijn, vooral voor engineering managers die aancomplexe projecten werken. 'Om iedereen zo stressvrij mogelijk te houden, is een werkplek waar er voldoende ruimte is voor ontspanning, en een open communicatie erg belangrijk. Activiteiten inplannen met collega’s, samen lunchen of de kans om gewoon even te praten over de stress die je op dat moment ervaart: het kan allemaal helpen', vindt Julide.
Presentatieskills
Ingenieurs moeten vaak rapporteren aan hun team, hun klanten, het management boven hen, en andere stakeholders. Daarbij hoort natuurlijk ook het geven van presentaties. Julide: 'Iedereen kan leren presenteren. Maar om een goede presentatie af te leveren, moet je je wel goed voorbereiden. Zorg bijvoorbeeld dat je je tekst door en door kent en dat je op voorhand oefent op het gebruik van je stem en je intonatie. Probeer ook zo sterk mogelijk te beginnen aan je presentatie, zodat je meteen de aandacht van je publiek hebt. Gebruik je handen om iets uit te leggen en spreek niet te snel.'
Creativiteit en probleemoplossend denken
Tenslotte is het van belang om als ingenieur creatief te zijn en probleemoplossend te kunnen denken. Het is immers een beroep waarbij je met heel veel uitdagingen te maken krijgt. 'Creativiteit en oplossingen zoeken voor problemen, lopen eigenlijk door veel van de andere human skills heen. Je hebt deze competenties nodig bij het presenteren of het onderhandelen, maar ook wanneer je wordt geconfronteerd met meningsverschillen binnen een projectteam. Hoe ga je dergelijke obstakels overwinnen? Hoe zorg je dathet project niet in gevaar komt? “Om deze skills bij te schaven kan het bijvoorbeeld helpen om een workshop te volgen', besluit Julide Tunali.