Siemens Mobility en NMBS kondigen een nieuwe samenwerking aan ter ondersteuning van het goederenvervoer in de haven van Antwerpen.
In Tractiewerkplaats Antwerpen, centraal gelegen in de rangeerbundel van de haven, zullen de partners onder de noemer ‘Locomotive Services - Antwerp’ samen instaan voor het onderhoud van Siemens Vectron-locomotieven. Door deze diensten lokaal te verankeren tijdens het lossen van vracht, verlagen ze voor spooroperatoren de milieu-impact, onderhoudskosten en downtime van hun locomotieven. Zo maakt deze samenwerking de haven van Antwerpen aantrekkelijker voor goederenvervoer, en draagt ze bij aan de ambitie om het spoorvervoer in het havengebied te verdubbelen tegen 2030.
De Tractiewerkplaats Antwerpen van de NMBS werd in 2000 in gebruik genomen voor het gespecialiseerd onderhoud van elektrische locomotieven en diesellocomotieven, zowel voor de NMBS als voor derden die actief zijn op het Belgische spoornetwerk. In de werkplaats gebeuren nu reeds onderhoudsactiviteiten op Siemens Vectron-locomotieven.
‘Vroeger werden locomotieven gebouwd volledig naar wens van de klant’, vertelt Pol Caby, CEO bij Siemens Mobility België en Nederland. ‘Daardoor duurde de oplevering langer en was ook het onderhoud bijzonder moeilijk. Met de Vectron-platformlocomotief ontwikkelde Siemens Mobility daarom een gestandaardiseerd voertuig met een beperkt aantal opties. Een voltreffer: vandaag zijn er al 1.500 in gebruik en elke werkdag rolt een nieuwe Vectron van de band voor een klant op de wachtlijst. We kennen de Vectron dus door en door. Samen met onze brede waaier aan oplossingen voor het spoor, zullen we deze kennis inzetten om in partnerschap met de NMBS het onderhoud van Vectron-locomotieven in Tractiewerkplaats Antwerpen nog efficiënter te maken.’
‘NMBS onderhoudt niet enkel haar eigen reizigerstreinen maar is dankzij de opgebouwde kennis en sterke performantie ook uitgegroeid tot een referentiewaarde voor het onderhoud voor rekening van derden, of het nu gaat om hogesnelheidsmaterieel, componenten voor veiligheidssystemen of locomotieven voor goederentreinen’, zegt Algemeen Directeur NMBS Technics Gerd De Vos.
De samenwerking laat Siemens Mobility toe om naast mobiele interventies ook geplande inspecties en correctief onderhoud aan te bieden. Om sneller dan ooit fouten of defecten op te sporen gebruiken de technici van Siemens Mobility de app Fleet Monitoring 5, dat draait op het digitaal platform Railigent X van de marktleider. Met de app kunnen zij remote de status van alle Vectron-locomotieven monitoren en zo sneller anticiperen nog vóór de locomotief toekomt. Onderhoud wordt optimaal ingepland en het verloopt ook efficiënter omdat wisselstukken tijdig aangeleverd kunnen worden. De betrouwbaarheid van de locomotieven neemt op die manier toe, de beschikbaarheid wordt verhoogd en de servicevertragingen en onderhoudskosten worden tot een minimum beperkt.
Epicentrum
De strategische ligging van de werkplaats is een enorme troef. Tractiewerkplaats Antwerpen ligt in het midden van de rangeerbundel van Antwerpen-Noord, het epicentrum van Europees spoorvervoer in de haven van Antwerpen als tweede grootste toegangspoort tot Europa. Om het goederenvervoer per spoor zo efficiënt mogelijk te maken, is het van uiterst belang dat de locomotieven zo weinig mogelijk stilstaan. Door deze onderhoudsdiensten lokaal te verankeren, biedt Siemens Mobility samen met NMBS een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor spooroperatoren. Voorheen moesten zij voor onderhoud van hun Vectron-locomotieven naar een werkplaats in het buitenland. Dat was bijzonder tijdrovend, duur en door de onnodige uitstoot nefast voor het milieu. Nu kunnen ze lokaal terecht in Tractiewerkplaats Antwerpen, terwijl de goederenwagons de last-mile afleggen.
Groei van het spoor
Door het onderhoud van Vectron-locomotieven in Tractiewerkplaats Antwerpen lokaal te optimaliseren, promoot de samenwerking het gebruik van het spoor in het algemeen en de haven van Antwerpen als bestemming voor spooroperatorenin het bijzonder. ‘Door onze deskundigheid en ervaring te bundelen met de infrastructuur en de kennis van de NMBS, helpen we spooroperatoren om hun vloot optimaal in te zetten. Op die manier bevorderen we samen de groei van het spoorverkeer en maken we de haven van Antwerpen aantrekkelijker voor goederenvervoer. De federale regering heeft de ambitie om het aandeel goederenvervoer per spoor tegen 2030 van 15% te verdubbelen tot 30%. Ook de haven streeft dit na. Deze samenwerking zal dit mede mogelijk maken’, aldus Caby.