De nieuwe, uitschakelbare vrachtwagenpomp met dubbele stroming van Parker biedt brandstofbesparingen en lagere levenscycluskosten.
De Pump & Motor Division Europe van Parker Hannifin, wereldleider in bewegings- en besturingstechnologieën, heeft de lancering aangekondigd van haar nieuwe, uitschakelbare vrachtwagenpomp met dubbele stroming, de F4-serie, als een innovatie voor de markt voor mobiele hydrauliek.
De nieuwe F4-hydraulische pomp combineert technologie van de succesvolle F2-serie met dubbele stromingspompen en vaste axiale zuigerpompen uit de F3-serie, wat resulteert in een eenvoudige en flexibele oplossing voor elk voertuig dat afzonderlijke stromingen met verschillende capaciteiten nodig heeft. Dit systeem is geschikt voor meerdere toepassingen in voertuigen zoals zoutstrooiers, haakarmvrachtauto's, bosbouwkranen, rioleringstrucks, sneeuwschuivers en nog veel meer.
Met de gepatenteerde koppelingsfunctie kan de gebruiker door op een schakelaar op het dashboard te drukken de pomp tijdens het rijden aan- en ontkoppelen van de dieselmotor, zonder de motor uit te zetten. Dit zorgt voor aanzienlijke brandstofbesparingen en een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot.Als bijvoorbeeld een vrachtwagen (met een haakarm en een afneembare sneeuwschuiver) die gebruikmaakt van de nieuwe pomp uit de F4-serie in de eerste maand 260 uur draait en slechts 56 van die uren de PTO gebruikt, is er ongeveer 1,2 kW per uur minder vermogen nodig dan wanneer de pomp is losgekoppeld. Dit komt neer op ongeveer 50 liter minder brandstof die alleen al in die maand nodig is. In een jaar tijd kan de mogelijke besparing oplopen tot meer dan 600 liter (vooral wanneer de sneeuwschuiver maar een paar van die maanden wordt gebruikt).
De CO2-uitstoot wordt daarom ook met ongeveer 1,8 ton verminderd. Bovendien vermindert de koppeling de slijtage aan de pomp en wordt het risico op kostbare stilstand- en uitvalstijd geminimaliseerd, terwijl ook de geluidsuitstootniveaus worden verlaagd.
'De mogelijkheid om een dubbele stromingspomp uit te schakelen, bespaart enorm veel geld op het gebied van brandstofbesparing en minder slijtage aan de pomp. In het geval van een storing in de hydraulische slang kunnen gebruikers naar de werkplaats rijden in plaats van dat de vrachtwagen moet worden gesleept, wat resulteert in minder uitvaltijd', aldus Anders Larsson, Product Leader bij Pump & Motor Division Europe.
Kom meer te weten over de F4-pompserie op: https://ph.parker.com/nl/nl/axial-piston-fixed-pumps-series-f4