Maar liefst 6 op de 10 bestelde bedrijfswagens in België hebben een laadoplossing nodig.
Vier volledig elektrische wagens, drie plug-in hybrides en drie benzines. Zo ziet de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van 2023 eruit, zo blijkt uit de analyse van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval.
Meer dan 6 op de 10 bestelde voertuigen zijn stekkerauto’s, die een laadpaal of laadoplossing nodig hebben. Sterker nog: voor het eerst bestaat de volledige top 5 uit stekkerauto’s, dieselwagens konden nog slechts 1 op de 10 bedrijfswagenrijders verleiden. 'Door de net gewijzigde fiscaliteit gaan de volledig elektrische wagens tijdens de tweede jaarhelft nog meer marktaandeel winnen', reageert Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory.
Zowel de BEV’s (battery electric vehicles) als de PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) zijn elk bijna goed voor een derde van bestelde bedrijfswagens in de eerste helft van 2023 bij mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval, dat meer dan 100.000 leasingvoertuigen beheert voor particulieren, zelfstandigen en bedrijven. Iets meer dan 1 op de 5 bestellingen waren benzinewagens, terwijl het aantal dieselwagens – in vergelijking met enkele jaren geleden – fors teruggelopen is tot amper 1 op de 10.
De hybride wagens – auto’s met een kleine batterij die de klassieke verbrandingsmotor ondersteunt, maar zonder stekker – waren goed voor slechts vier procent van het totale aantal bestelde bedrijfswagens in deze eerste jaarhelft.
Nummer 1 blijft nummer 1, maar BEV’s schuiven op
De populairste bedrijfswagen is net als in 2022 de BMW X1 plug-in hybride, dankzij een heel lage CO2-uitstoot. De vier volgende wagens – de VW iD.4 die net de Tesla Model Y voorblijft, de Volvo XC40 en de BMW iX1 - zijn allen volledig elektrisch aangedreven. De volledige top 5 zijn SUVs uit het Medium of Large segment.
Duits, Amerikaans en Zweeds
De volledige top 10 wordt gedomineerd door Duitse merken, met daarnaast nog één van oorsprong Zweedse en één Amerikaanse autobouwer. Al zijn er bij die twee laatste duidelijke banden met China, de technologie van de XC40 BEV wordt door het Volvo-moederbedrijf Geely gedeeld met andere merken en een deel van de Tesla-productie gebeurt in China. ‘Echte’ Chinese merken – die op wereldvlak vaak grote ambities hebben en intussen hun voertuigen ook in Europa lanceerden – worden voorlopig weinig besteld door de Belgische bedrijven en bedrijfswagenrijders.