Data-analyse helpt Iveco Group om het aantal terugroepacties van vrachtwagens en de onderhoudskosten voor klanten te verminderen.
Vrachtwagenfabrikant Iveco Group is er met behulp van IoT-analytics van SAS in geslaagd om de diagnose van problemen op afstand te verbeteren.
Niet alleen zorgt dit voor een hogere uptime van het vrachtwagenpark, ook de klanten van het bedrijf zien de kosten voor het onderhoud aan hun trucks aanzienlijk verminderen. Vaak kunnen problemen al worden opgelost voor de klant hinder ondervindt of z’n vrachtwagen voor herstelling aan de kant moet zetten.
Iveco Group is een internationale fabrikant van vrachtwagens met hoofdzetel in Italië. De groep telt wereldwijd 29 fabrieken en 31 onderzoeks- en ontwikkelingscentra. Onder impuls van de opmars van geconnecteerde voertuigen en de complexe data die ze genereren, was de organisatie zich maar al te goed bewust van het belang van digitale transformatie. Om de omzet en tevredenheid van klanten hoog te houden, had Iveco Group een analytics-oplossing nodig die flexibel en altijd beschikbaar is.
De vrachtwagenfabrikant maakte in zijn kwaliteitsafdeling al met succes gebruik van SAS Analytics for IoT en dus was het een logische stap om de tool naar de rest van het bedrijf uit te breiden. Dankzij de mogelijkheid om patronen te herkennen in gebruiksdata van vrachtwagens, kon Iveco Group het aantal terugroepacties verminderen en klanten zelfs proactief helpen om defecten te voorkomen.
'Met SAS kunnen onze mensen data autonoom integreren, zodat ze altijd precies vinden wat ze zoeken zonder telkens een data-analist om hulp te moeten vragen', zegt Stefano Rozzi, Telematics Quality & Field Analysis Manager bij Iveco Group. 'Het versnelt ons vermogen om alles te begrijpen, te reageren en doeltreffendere beslissingen te nemen.'
Analytics in de cloud houden vrachtwagens op de baan
Rozzi omschrijft deze samenwerking als een innovatief IoT-telematicaproject. De mogelijkheid om de onderhoudskosten van klanten dankzij diagnose op afstand te verlagen, stelt ontwerpers en analisten in staat om dezelfde taal te spreken, iets wat volgens Rozzi tot voor kort ondenkbaar was.
Iveco Group koos SAS Viya om de volgende redenen:
- Het is gemakkelijk in gebruik, zowel voor data scientists als voor auto-ontwerpers
- Het platform stimuleert de business, omdat het gegevens over het gebruik van voertuigen snel verzamelt en analyseert
- Dankzij één centrale tool kan de data van de wereldwijde vestigingen van Iveco Group op één plaats worden samengebracht
- De eenvoudige uitwisseling van gegevens tussen bedrijven ondersteunt het vermogen om betrouwbare beslissingen te nemen
'IoT, advanced analytics en AI helpen ons om het gedrag van voertuigen te begrijpen, ook al zijn onze vrachtwagens over de hele wereld verspreid. Aangezien de data van ieder voertuig op ons SAS Viya-platform binnenstroomt, is het mogelijk om in real-time analyses uit te voeren', besluit Stefano Rozzi.