Siemens organiseerde de eerste editie van het Siemens Repair Café.
Medewerkers van de technologische speler met Belgisch hoofdkwartier in Huizingen, konden zich kandidaat stellen om reparaties uit te voeren of zelf iets mee te brengen voor herstelling.
Uiteindelijk kregen topingenieurs van Siemens een tiental objecten in handen om nieuw leven in te blazen, van fietsen tot wafelijzers. De eigenaars konden ter plekke leren hoe ze voortaan zelf hun gebroken materiaal herstellen. Met het initiatief wil Siemens het idee van circulariteit promoten bij de medewerkers en de cultuur van elke dag leren verstevigen.
Siemens is actief in verschillende domeinen, van hernieuwbare energie over slimme gebouwen en digitale industriële toepassingen tot mobiliteit. Dagelijks ontwikkelen experten van de technologische marktleider baanbrekende innovaties die de toekomst vormgeven en bijdragen aan het welzijn en comfort in de samenleving. Met de eerste editie van het Siemens Repair Café zet Siemens die expertise nu in op een kleinere en meer ludieke schaal.
'Of het nu gaat om Industry 4.0, de kracht van artificiële intelligentie of de mobiliteit van de toekomst, onze ingenieurs zijn het neusje van de zalm. Tijdens het Siemens Repair Café geven we hen de kans om het over een andere boeg te gooien en hun technische kennis op een andere manier te botvieren. Een wafelijzer herstellen is eens iets anders dan bijvoorbeeld de laatste hand leggen aan een PLC-sturing. Bovendien blazen ze zo oud of verouderd materiaal nieuw leven in, verdwijnt dit niet op de afvalberg en leveren we als organisatie een duurzame bijdrage met een leuk initiatief', vertelt Katrien Valkiers, hoofd communicatie en sustainability bij Siemens.
Veertig herstellingen
Afgelopen maand konden de medewerkers van Siemens zich via een enquête kandidaat stellen om reparaties uit te voeren of een herstelproject voor te stellen. Alles wat draagbaar is, kwam in aanmerking, van fietsen tot laptops en huishoudtoestellen. Maar liefst veertig handige Harry’s stelden zich kandidaat om hun collega’s uit de nood te helpen en bij te scholen tot herstellers.
Terwijl de ingenieurs zich over de kapotte toestellen buigden, namen ze de eigenaars mee in het herstelproces. Onder het motto ‘elke dag leren’ deelden ze hun kennis en tips over hoe ze in de toekomst zelf wat kunnen herstellen indien nodig.
Alle voorwerpen konden aan het eind van het Siemens Repair Café hersteld terug mee naar huis, klaar voor wat extra jaren dienst.
'Ik had al lang een fiets in de garage staan die dringend op onderhoud moest, maar ik kwam er maar niet aan toe. In het Repair Café was hij in geen tijd gemaakt. Het was fijn om de collega’s zo aan het werk te zien en zelf ook wat technische kennis op te doen. Ik kijk al uit naar de tweede editie, ik heb vast nog wat op zolder liggen dat hersteld kan worden', besluit Blanche Van Der Smissen, Internal Sales Engineer instrumentation bij Siemens.